Offentliggjort den: 21. marts 2016

Sagsbehandlingstiderne går begge veje, men digitaliseringen kommer til sommer

Siden januar er det gået både frem og tilbage med sagsbehandlingstiderne, men for de fleste tilladelsestyper er der fremgang at spore. Politiet er da også fortrøstningsfulde – især pga. åbningen af et nyt digitalt ansøgningsområde for både private og virksomheder fra sensommeren 2016.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: Rigspolitiet, pressefoto

Danmarks Jægerforbund har indgået i dialoger med og lagt pres på såvel politi som politikere, siden ventetiderne på våbentilladelser og lignende eksploderede med sammenlægningen af politiets sagsbehandlinger i de to administrative centre, ACØ og ACV.

Arbejdet er foregået i tæt samarbejde med DGI-Skydning, Dansk Skytteunion og Danmarks Våbenhandlerforening.

Og presset har så småt båret frugt: Over de sidste måneder har der – på trods af mindre tilbagefald – været en generel fremgang. Der er dog – ligesom sidst – stadig arbejde at gøre. Du kan se de nyeste sagsbehandlingstider i bunden af artiklen.

Generelt har der været tale om manglende ressourcer i afdelingerne til at håndtere arbejdspresset. Men som vi skrev i januar, har politikerne og Rigspolitiet lyttet til kritikken og tildelt flere penge, der blandt andet har resulteret i både vikarer og fastansatte til sagsbehandlingen.

En del af flaskehalsen er - i tillæg til ressourcemanglen - opstået, når medarbejderne skulle dykke ned i Politiet Våbenregister. Registeret er nemlig flyttet til nye servere, hvilket har betydet lange svartider, når medarbejderne skulle sagsbehandle. Det problem er kun delvist løst i skrivende stund.

Nyt digitalt ansøgningsunivers

Men der er godt nyt for os, der af og til ansøger politiet om våbentilladelser og lignende.

De forventer nemlig at introducere et nyt digitalt ansøgningsunivers i sensommeren 2016. Det skal først og fremmest give en bedre brugeroplevelse, men også sikre at mængden af menneskelige fejl mindskes i ansøgningsprocessen.

Systemet er både målrettet virksomheder, foreninger og privatpersoner, og vil altså give en bedre oplevelse af selve ansøgningsproceduren for jægere, våbenhandlere og andre, der bruger systemet.

Danmarks Jægerforbund har sammen med våbenhandlerne været inviteret til at give feedback til planlægningen af systemet, og vi forventer også at blive inviteret til at teste systemet umiddelbart inden offentliggørelsen. Her er et par af overskrifterne, som vi noterede os:

• Login er med NEM-ID, hvormed alle personoplysninger allerede findes i systemet.
  • Systemet kan trække oplysninger fra Politiets Våbenregister, hvilket betyder, at systemet allerede kende dine våben, hvis du f.eks. skal forny en tilladelse.
  • Du kan til hver en tid se alle dine egne tilladelser.
  • Våbenhandlere kan fremadrettet ansøge om tilladelse for dig direkte fra butikken, så du kun skal betale og godkende ansøgningen.
  • I forbindelse med ansøgninger sendes der automatisk en samtykkeerklæring til din e-boks. Du skal godkende denne erklæring ved at klikke på et link, før selve ansøgningen sendes til politiet. Dette gælder også når våbenhandleren ansøger for dig.

Sagsbehandlingstiderne i tal

Det ser pt. værst ud for sjællandske ansøgere, der skal have lavet våbenpas. Det er sæsonen, hvor mange skal have opdateret våbenpasset eller lavet nyt inden jagtrejsen. Og det kan altså ses i statistikken.

I Danmarks Jægerforbund er vi opmærksomme på, at sagsbehandlingstiderne ikke skal stige igen, men vi har noteret os det generelle fald i ventetiderne, og vi afventer, at politiets – især digitale - tiltag begynder at slå igennem.

Den generelle udvikling i sagsbehandlingstiderne siden efteråret 2015 er, at de er blevet kortere:

Antal arbejdsdage pr. sag i ACV

Antal arbejdsdage pr. sag i ACØ

September 2015

Marts 2016