Falkejagt

Jagt med rovfugle har tidligere været forbudt i Danmark, men er nu igen blevet tilladt. Rovfuglejagt er en ældgammel jagtform på naturens præmisser, hvor man udnytter rovfuglenes fænomenale jagtegenskaber og falkonerens omhyggelige træning af dem. Falkejagt er en krævende og elegant jagtform, som sætter rigtig store krav til jægeren, der kontrollerer falken. Den, der udfører falkejagt, kaldes en falkoner.

Falkejagten er en international UNESCO anderkendt jagtform.

Falkejagtens historie

Falkejagt blev udviklet i Mellemøsten og Asien omkring år 2000 f.Kr. Falken var et symbol på mongolske stammer. I middelalderens Europa var falkejagt et symbol på adelstanden, og der var mange restriktioner, så kun de kongelige og adelige kunne jage med rovfugle. Populariteten toppede i 1500-tallet, men gik derefter langsomt tilbage. I 1670 etablerede den senere Christian 5. Falkonergården på Frederiksberg til opdræt og salg af rovfugle til falkejagt. I Storbritannien oplevede jagtformen en opblomstring i 1800- og 1900-tallet, hvor der blev udgivet adskillige bøger om emnet. I Nordamerika blev traditionen også genoplivet i 1900-tallet.

Falkejagt blev forbudt i Danmark i 1967, og blev først atter tilladt i 2018, da daværende miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen besluttet at genindføre falkejagten i Danmark. I dag er falkejagt udbredt over det meste af verden.

Falkonerer er rigtige jægere

Det kræver både et jagttegn og en godkendt falkonerprøve, før at man må jage med rovfugle af falke- og høgefamilien. Så på den måde er det både sikkert og vist, at falkonererne vitterlig er rigtige jægere, og at en stærk relation til Danmarks Jægerforbund er såre naturlig. De danske falkonerer er organiseret Dansk Falkejagt Klub (DFK), som blev dannet i 1993.