Køkkenbordsforliget

Over tre artikler i magasinet Jæger har vi sat fokus på den nyere danske jagthistorie. Her er det såkaldte køkkenbordsforlig den helt centrale begivenhed. Det er i forbindelse med køkkenbordsforliget, at fagligheden i vildtforvaltningen for alvor kommer i højsædet. Det er i forbindelse med køkkenbordsforliget, at jægerne og de øvrige grønne interesseorganisationer lærer at samarbejde. Der er i forbindelse med køkkenbordsforliget, at jagten bliver fremtidssikret, og at de jagtkritiske røster i samfundet forstummer.

Læs de tre artikler her:

• Del 1: Jagt på jægerne (december 2019)

Op gennem tiden kunne jagtens organisationer selv definere indholdet af jagtlovene. Men der sker noget i 1970’erne og 1980’erne. Her skifter politikernes og befolkningens holdning til jægerne. Jagten kommer for alvor i modvind.

• Del 2: Fra strid til forbrødring (januar 2020)

I slutningen af 80’erne blev der valgt nye formænd for DOF og Landsjagtforeningen af 1923. Det betød, at de to organisationer for første gang nogensinde fik skabt et tillidsfuldt samarbejde.

• Del 3: Et unikt Vildtforvaltningsråd (februar 2020)

I begyndelsen af 90’erne fik Vildtforvaltningsrådet etableret sin status som et meget magtfuldt organ. Interesseorganisationerne på naturområdet fandt nemlig fælles fodslag og kom med fælles indstillinger.

Alle tre artikler er skrevet af Kim Lykke Jensen.