Jagtetik

Danmarks Jægerforbund har i samarbejde med Naturstyrelsen og Vildtforvaltningsrådet udarbejdet et sæt jagtetiske regler. Formålet med disse er at sikre, at der findes et sæt autoriserede retningslinjer, der angiver, på hvilken måde jagt skal udøves, så den er i overensstemmelse med god jagtmoral. De jagtetiske regler er blevet samlet i en pjece, som du kan finde i linket her nedenfor sammen med links til VFR's etiske regler for kron- og dåvildtjagt.

De jagtetiske regler kan læses her

VFR's etiske regler for kronvildtjagt kan læses her

VFR's etiske reger for dåvildtjagt kan læses her

Jagtetikette på fællesjagt. God og passende opførsel omfatter følgende regler:

• På vej til såten går jagtens deltagere ikke foran jagtlederen
  • Når man som skytte sættes på post af jagtlederen letter man på hatten og takker
  • Man skyder ikke til vildt, som åbenlyst tilbyder naboposten et bedre skud ved at passere tæt på denne
  • Man afbryder ikke sin post eller selskabet i øvrigt med telefonsnak
  • Det er respektløst over for jagtherren, og i øvrigt et brud på sikkerhedsreglerne at forlade sin post, før der gives signal til, at såten er slut
  • Hvis man ikke selv har en apporterende hund med, hjælper man til på andre måder fx ved at bære opsamlet vildt
  • Nedlagt vildt bæres på en passende måde: Hårvildt bæres i bagløbene, fuglevildt ved halsen (sneppe dog i benene)
  • Man skridter ikke hen over nedlagt vildt – det er mangel på respekt.