Offentliggjort den: 15. december 2022

Jagten har fået ny minister

Den tidligere sundhedsminister Magnus Heunicke (S) er udnævnt som ny miljøminister og dermed også jagtens minister. Peter Hummelgaard (S) er ny justitsminister, og Jacob Jensen (V) er ny fødevareminister.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Folketinget.dk

For jagten og jægerne er der tre ministre, som har særlig stor betydning – miljøministeren, justitsministeren og fødevareministeren. I dag har statsminister Mette Frederiksen udnævnt de nye ministre i den nye SVM-regering, der består af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. 23 udnævnelser i alt.

Den nye miljøminister bliver Magnus Heunicke, som var sundhedsminister i den forrige socialdemokratiske et-parti-regering. Magnus Heunicke har de seneste tre år været en af Danmarks mest populære ministre, og nu skal han altså stå i spidsen for miljøministeriet og dermed også jagten i Danmark. Han overtager posten efter Lea Wermelin.

Den nye justitsminister bliver Peter Hummelgaard, som var beskæftigelsesminister i den forrige regering. Peter Hummelgaard overtager posten efter Mattias Tesfaye.

Endelig bliver den nye minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Jacob Jensen fra Venstre. Jacob Jensen var i den forrige valgperiode miljøordfører for Venstre. Han overtager posten efter Rasmus Prehn.

Danmarks Jægerforbund ønsker tillykke til de tre nye ministre og takker for samarbejdet med de forrige.

- Jeg vil godt sige mange tak for et godt og tillidsfuldt samarbejde med Lea Wermelin, Mattias Tesfaye og Rasmus Prehn og medarbejderne i deres ministerier. Nu ser jeg frem til samarbejdet med Magnus Heunicke, Peter Hummelgaard og Jacob Jensen, og herfra skal lyde et stort tillykke til dem alle tre, udtaler Claus Lind Christensen, formand i Danmarks Jægerforbund.