Offentliggjort den: 03. maj 2016

Tid til slæt - tid til vildtafværge

Tidspunktet for skårlægning og høslæt rundt hos de danske landmænd nærmer sig. Samtidigt med, at i tusindvis af rålam opholder sig på markerne. Desværre dukker rålammene sig blot, når en brølende maskine nærmer sig. Læs her, hvordan du kan "skræmme" lammene væk.

Tekst: Sebastian Behnke og Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Driften på Kalø er ikke anderledes end mange andre steder rundt i landet. Det er Naturstyrelsen som driver markerne med både korn, raps og græs, og når tiden er til det første slæt på græsmarkerne, kommer der en maskinstation, som får det ordnet.

Men en væsentlig forskel er, at vi (Danmarks Jægerforbund) har et samarbejde med Naturstyrelsen, hvor de leverer stokke og flamingokasser, og vi stiller det op. Kasserne er sponsoreret af de lokale dagligvarebutikker og stokkene er af typen som normalt bruges i marken.

Den grundlæggende tanke er, at råen om aftenen vil bevæge sig ind på marken, for at finde sit lam. Derfor skal skræmme midlerne placeres rundt langs yderkanten af marken, hvor råen vil passere.

Idet kasserne vil larme i vinden, vil råen med stor sandsynlighed flytte lammet til et mere roligt sted.

Udstyret vil ikke have en langvarig effekt, derfor skal det helst stilles op eftermiddag/aftenen før markarbejdet.

Man kan aldrig vide sig 100% sikker på at der ikke vil ryge et lam eller to i klipperen. Men man kan begrænse antallet meget kraftigt. Tiltagene formodes også at have en effekt i forhold til at mindske antallet af dræbte harekillinger.

Læs resten af artiklen i maj udgaven af Jæger.

Foto: Max Steinar