Offentliggjort den: 31. marts 2016

Sagsbehandlingstiderne får endnu et tilbageslag

Politiets hårdtprøvede administrative centre må lide endnu en tort: Politiets Våbenregister er nede, og det giver især problemer med at udstede nye tilladelser for de administrative centre.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund
Foto: www.politi.dk

Siden sidste uge har Politiets Våbenregister været nede, og det har blandt andet medført nye problemer for de hårdtprøvede administrative centre, der benytter registret, når de behandler borgernes ansøgninger.

Danmarks Jægerforbund har efter medlemshenvendelser været i kontakt med politiet, der fortæller, at de arbejder på problemet og forventer det løst snarest muligt. De tør dog ikke sætte en tidsramme på.

Politiets Våbenregister er et centralt register, som adskillige afdelinger i politiet benytter, og det er altså ikke kun de administrative centre, der oplever problemerne. Registret hører under Rigspolitiets Koncern-IT, og det er dem, der arbejder med at løse problemet.

En del af problemerne er løst, men de administrative centre har altså stadig problemer med udstedelser af tilladelser.

Nedbruddet falder oven i, at centrene ellers var begyndt at få nedbragt sagsbehandlingstiden på blandt andet våbentilladelser. Problemerne forventes at få en negativ betydning for sagsbehandlingstiden, hvilket er mere end almindeligt uheldigt. Danmarks Jægerforbund følger fortsat udviklingen tæt og vil om nødvendigt vurdere med vores samarbejdspartnere (skytterne og våbenhandlerne), hvad næste skridt skal være.