Offentliggjort den: 11. marts 2019

Beskeden nordjysk tilbagegang i antallet af medlemmer

125 jægere deltog i årsmødet i kreds 1, hvor alle blev opfordret til at spejde efter flere støttemedlemmer.

Tekst: Jan Skriver. Foto: Jan Skriver

Det var en mørk og stormfuld aften med regn, men indenfor i Sport- og Kulturcenter Brovst kunne 125 nordjyske jægere lune sig ved en detaljeret og overvejende positiv beretning fra Grethe Jakobsen, der er formand for kreds 1 i Danmarks Jægerforbund.
Men inden formanden tog fat på at fortælle om det forgangne år, indledte jagthornsblæserne fra Åby Sogns Jagtforening aftenens orden.

På kredsmødet i marts 2018 kunne Grethe Jakobsen notere en fremgang i antallet af nordjyske medlemmer på 0,2 procent, men i år måtte formanden konstatere, at der har været en beskeden tilbagegang i medlemstallet, så der nu er 11.587 medlemmer af Danmarks Jægerforbund i den nordjyske kreds.
Sidste år var der 11.638 medlemmer, så den nordjyske jægerskare er altså blevet 51 medlemmer færre.
Hun opfordrede jægerne til at gøre en ekstra indsats for at få flere unge til at blive medlemmer af Danmarks Jægerforbund og til at skaffe flere støttemedlemmer.

- Mange af jer kender sikkert en, som ikke har jagttegn, men som godt vil støtte os med en hundredkroneseddel. Eller måske kender I en juniorjæger, der kan blive meldt ind. Når vi skal forhandle med politikerne, er det vigtigt at vi har så højt et medlemstal som muligt. De folkevalgte ser ikke på sammensætningen af vores medlemmer, de ser på antallet. Jo flere vi er i Danmarks Jægerforbund, desto bedre er vores muligheder for at få indflydelse, lød det fra Grethe Jakobsen, der roste medlemmerne for en meget fin opbakning til kredsens aktiviteter og arrangementer.

Opbakningen kom særligt tydeligt til udtryk, da der var Outdoor-messe i Aalborg Kongres- og Kulturcenter i februar.

- Kreds 1 havde på skift 55 hjælpere i aktivitet, og vi fik 42 nye medlemmer i løbet af messens tre dage, hvor 10.000 mennesker kiggede forbi. Mange af dem standsede op ved Jægerforbundets stande. Nu glæder vi os til Naturmødet i Hirtshals i maj, hvor vi også kan gøre os synlige over for et stort publikum, sagde Grethe Jakobsen.