Offentliggjort den: 02. oktober 2020

Nordjyske landmænd skaber natur

Danmarks Radio sender i øjeblikket programserien "Natur-kommunen Blomstrer Vildt". I et stort projekt samarbejder Danmarks Jægerforbund med Hjørring kommune, LandboNord og flere natureksperter om at skabe vildere natur i det nordjyske.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: DR

Moderne fødevareproduktion har været med til at skabe den rigdom og den velfærd, som vi moderne mennesker nyder godt af. Men den effektive produktion har en bagside, og det er en forarmet og trængt natur.

Derfor har Hjørring kommune sat gang i projektet ’Natur-kommunen Blomstrer Vildt’, som er et forsøg på at hæve naturindholdet i kommunen ved at få alle borgere i kommunen til at gøre en indsats for at give naturen mere plads. Indsatsen spænder fra det helt nære i de private villahaver til vegetationen i kommunens vejkanter til de lokale virksomheders græsplæner – og naturligvis landbruget.

Det er på landbrugsdelen, Danmarks Jægerforbund været hjulpet med.

Ren win-win
Jagtfaglig chef i Danmarks Jægerforbund Niels Søndergaard er begejstret for projektet:

- Det er med stor tilfredshed, at Danmarks Jægerforbund bidrager med naturekspertise i denne sammenhæng. DJ har i årtier haft fokus på, hvordan landbruget kan integrere hensyn til natur og vildt i driften af jorden. Efter årtiers indsats med påvirkning af myndighederne, har der aldrig været bedre muligheder end lige nu. Ros til Landbrugsstyrelsen for at lytte og tilpasse reglerne. Mulighederne er der. Nu skal vi blot have landbruget til være trygge i at gøre det. Og når der oveni købet er god driftsøkonomi i at tænke hensyn til natur og vildt ind i driften af jorden, er der store perspektiver for naturen i landbrugslandet. Det er en win-win, siger Niels Søndergaard og tilføjer:

- Flere års erfaringer fra markvildtsindsatsen viser, at landbruget gerne vil, men myter om konsekvenserne ved fejl i anlægning og pleje af arealer i omdrift skræmmer desværre stadig og afholder mange landmænd fra at gøre noget. Her kan målrettet rådgivning være den afgørende løftestang og gerne på tværs af naboskel, som vi gør i markvildtsindsatsen, siger den jagtfaglige chef.

Du kan se udsendelserne her.

Det er i afsnit tre, DJ kommer på banen.