Offentliggjort den: 05. november 2021

Hold øje med GPS-mårhunde

Naturstyrelsen gør lige nu klar til at udsætte de såkaldte judasdyr på Tåsinge og Langeland. Og de er allerede udsat på Fyn. Så vær opmærksom og skån de mårhunde, der har gule halsbånd.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

I løbet af denne og næste uge udsætter Naturstyrelsen tre GPS-mårhunde – de såkaldte judasdyr - på Langeland og Tåsinge. Derfor: Er du på jagt i områder, hvor der er mulighed for at møde en GPS-mårhund, så vær opmærksom før du skyder. GPS-mårhundene er lette at genkende på deres gule refleksbånd, men skulle det alligevel ske at du nedlægger en GPS-mårhund - eller finder et halsbånd - bedes du kontakte Naturstyrelsen.

Det gør du ved at ringe til Peter Bülow på tlf. 2540 8570. Du skal ikke holde dig tilbage med at anmelde det, hvis du er kommet til at skyde et judasdyr. Det kan ske. Halsbåndene er dog specialfremstillet, og derfor er Naturstyrelsen meget interesserede i at få dem retur, så de igen kan komme i aktion.

International forpligtelse

Mårhunden er en invasiv art i Danmark, og vi har en international forpligtelse til at bekæmpe den og forhindre dens udbredelse til nye områder. Mårhunden kan være en trussel mod jordrugende fugle generelt, og dens kærlighed til vand og evner til at svømme gør den til en særlig trussel i vådområder, hvor vi i forvejen finder nogle at de mest sårbare arter. Mårhunden er ikke kostforagter og den æder mange forskellige slags føde, f.eks. ådsler, frøer, tudser, salamandre, snegle, biller, orme, korn, majs, æg og yngel. Selv rålam kan ende som bytte.

Mårhunden er vidt udbredt i Jylland og bekæmpes aktivt året rundt. For at forhindre arten i at få fodfæste på Fyn, Tåsinge og Langeland bekæmpes den også med udsætning af judasdyr. Medio september udsatte Naturstyrelsen og Danmarks Jægerforbund således fem GPS-mårhunde på Fyn i kommunerne Assens, Nordfyn, Faaborg-Midtfyn, Svendborg og Kerteminde kommune. GPS'en giver Naturstyrelsen nyttig viden om dyrenes færden, samtidig med at de også vil afsløre vilde eksemplarer. Disse kan herefter opspores og aflives - heraf betegnelsen "Judasdyr."