Offentliggjort den: 16. april 2021

DJ hjælper jægere med at omstøde domme for ulovlige knive

At internettet er en faldgrube for alskens ulovligheder, er vel en kendt sag. Mangen en jæger har desværre allerede mærket dette på egen krop, når man i uvidenhed har købt en billig gadget, der endte med at koste jagttegnet. Men i nogle tilfælde er der faktisk en vej ud af suppedasen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

”Jeg har i dag besluttet at opgive sigtelsen mod Dem for at have overtrådt knivloven ved på Wish.com at have bestilt en springkniv til levering på Deres privatadresse, som det Internationale Postcenter i Kastrup har beslaglagt. Det betyder, at der ikke bliver nogen straffesag.”

Nogenlunde sådan indledes det brev, som flere jægere til deres store lettelse – med Danmarks Jægerforbunds hjælp – endte med at modtage fra Statsadvokaten eller deres politikreds. Ikke blot blev tiltalen frafaldet, men måske endnu vigtigere var, at de kunne beholde eller generhverve jagttegnet. I løbet af kort tid har jægerforbundets jurist, Mikala Høj Laursen, hjulpet en række medlemmer med at få jagttegnet tilbage, efter at de var kommet til at købe noget, der viste sig at være en ulovlig springkniv, på internettet.

Det fristende internet lokker folk i fælden

Danmarks Jægerforbund modtager hvert år rigtig mange henvendelser fra medlemmer, som har fået problemer efter at have købt ulovlige varer på nettet. Typisk er det store internationale hjemmesider såsom wish.com og eBay, der sælger tilsyneladende uskyldigt udseende genstande, som viser sig at være ulovlige – eller tilladelseskrævende – i dansk kontekst. Når varen ankommer til det internationale postcenter i Kastrup, konfiskeres de af tolderne og overdrages til politiet, der så indleder en straffesag. Det er hændt, at jægere har købt legetøjs-armbrøster, gadgetarmbånd med skjulte småknive i låsen, bittesmå halsknive, såkaldte dankort-knive eller de karakteristiske CS:GO knive, knive, der ligner lightere og læbestifter, mv..Her er der sjældent nogen hjælp at hente fra jægerforbundets fagstab, idet køberen burde have vidst, at der var tale om ulovlige våben.

Anderledes forholder det sig imidlertid med den populære Browning-kniv – eller måske rettere: Den billige kina-kopi af samme, som mange kommer til at erhverve sig i god tro.

Ikke en almindelig foldekniv

- Udfordringen er, at en del jægere, der vil købe kniv på internettet, ofte havner på f.eks. wish.com, hvor man kan købe tingene utrolig billigt, fordi det mange gange er kopivarer. Her kan man f.eks. finde en kniv, som bærer det anerkendte navn Browning, og som i beskrivelsen på siden angives til at være en almindelig foldekniv. Men det er det bare ikke, og når de danske toldere får den i hænderne, så falder hammeren, forklarer Mikala Høj Laursen.

Knivens blad er nemlig fjederassisteret, hvilket betyder, at det via en knap vil springe halvt ud, hvorefter man selv skal skubbe bladet det sidste stykke op. Her til lands klassificerer denne feature kniven som en ulovlig springkniv.

Jægerne får dobbelt straf

Ifølge Mikala Høj Laursen er politiets procedure nogenlunde ens hver gang:

- Man får tilsendt et bødeforlæg på typisk 3.000 kroner – ofte med en opfordring til hurtigt at betale bøden, hvorefter sagen vil være ude af verden. Og det vil den for så vidt også være for alle andre end jægerne. For som jæger skal man være opmærksom på, at det indirekte koster ekstra at blive straffet i den slags sager. Der er eksempler på tilfælde, hvor folk har fået at vide af politiet, at de trygt kunne betale bøden, og at det ikke ville få betydning for samtykket. Det passer imidlertid ikke, understreger juristen.

For jægerne vil sagen på ingen måde være ude af verden, tværtimod. Så snart man betaler, erkender man nemlig sin skyld, og så kan man miste samtykket til jagttegnet og dermed retten til at gå på jagt i typisk fem år. Har man våben, skal de straks afhændes, og det vil være slut med at gå på jagt i den periode, samtykket er inddraget.

Kontakt politiet og få omgjort din sag

Men der er en mulighed for at slippe af limpinden i de tilfælde, hvor det drejer sig om den såkaldte browningkniv, og det er den, jægerforbundet kan hjælpe med at gøre brug af. Ifølge Mikala Høj Laursen skal man kort fortalt anmode om at få sin sag omgjort, hvilket er en ret, som alle har. Har man mistet sit samtykke, fordi man - uden at vide det, og uden at dette fremgik i salgsannoncen i hverken tekst eller billeder – har købt en fjederassisteret springkniv i stedet for en foldekniv, har man umiddelbart en god sag. Også selvom afgørelsen om nægtet samtykke ligger flere år tilbage i tiden.

- Hvis man ikke var klar over, at man faktisk købte en springkniv, og at man ud fra produktbeskrivelsen kan bevise det, har man jo været i god tro, siger Mikala Høj Laursen, som opfordrer alle medlemmer af Danmarks Jægerforbund, som måtte befinde sig i en sådan situation, til at kontakte forbundet.

- Vi kan hjælpe med at guide dig i retning af den korrekte procedure overfor politi og anklagemyndighed, og vi kan også være behjælpelig med at formulere henvendelserne til myndighederne, uddyber hun.

Vent med at betale bøden

Ifølge Nicholai Vigger Knudsen, som er Danmarks Jægerforbunds konsulent for våben, arbejder jægerforbundet kontinuerligt med at sikre jægernes retssikkerhed på området. Alene inden for det seneste år har forbundet modtaget langt over 100 henvendelser fra jægere, som er kommet i klemme – vel at mærke uden bevidste intentioner om at bryde knivloven.

- Har man købt ting, som er åbenlyst ulovlige, kan vi selvfølgelig ikke hjælpe. Men min anbefaling til dem, der uforvarende er kommet til at købe en tilsyneladende uskyldig kniv på nettet, og som har fået en bøde og en besked om inddragelse af samtykke til jagttegnet, er, at de skal kontakte os, FØR de betaler bøden. Betaler man bøden, erkender man samtidig sin skyld, men der KAN jo være elementer i den konkrete sag, der gør, at man kan frikendes, understreger Nicholai Vigger Knudsen.

Ønsker du at vide mere om reglerne for politiets samtykke til jagttegnet, kan du læse mere i artiklen Hvad er en vandelsgodkendelse? Indholdet er stadig aktuelt. Er du havnet i en lignende situation og har brug for Danmarks Jægerforbunds vejledning? Så kontakt vores eksperter på området – se kontaktinfo på Nicholai Vigger Knudsen og Mikala Høj Laursen i højremarginen her på siden.