Offentliggjort den: 15. maj 2020

Importerede knive konfiskeres som aldrig før

Politiet skal rådgive korrekt og bør have mulighed for at give en advarsel, mener DJ. I takt med at danskerne for alvor har taget den internationale internethandel til sig, stiger antallet af konfiskerede knive, der sendes med posten. Jægere risikerer reelt dobbelt straf, idet de - udover bøden - også står til at miste jagttegnet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Vi har sagt det mange gange: Pas på med at købe knive og en række andre jagt- og outdoor-relaterede gadgets på udenlandske netsider såsom f.eks. Wish, ebay og alibaba. Alt for ofte viser det sig, at sagerne ikke er lovlige i Danmark, og så kan det koste dig både en bøde på ca. 3.000 kr. og samtykke til jagttegnet i op til fem år.

Ifølge dr.dk har danske toldere sidste år tjekket knap 3,2 millioner pakker fra f.eks. Kina. Det er cirka halvanden million flere pakker end året før, og det er særligt ulovlige knive, der ryger i toldernes hænder.

Dobbelt straf til jægerne

Problemet for rigtig mange jægere er dels, at de straffes dobbelt. Dels at mange af dem har handlet i god tro. Hvad der på skærmen derhjemme lignede en almindelig foldekniv, kan pludselig viser sig at falde under kategorien springkniv, hvis blot den er fjederassisteret - en feature som ofte slet ikke fremgår af produktbeskrivelsen.

- Køber man med fuldt overlæg en ulovlig genstand på nettet, skal man selvfølgelig have sin straf. Det er klart. Problemet opstår der, hvor man uforvarende er kommet til at overtræde loven. Her mener vi, at politiet bør have mulighed for at lade jægeren slippe med en advarsel, siger Marie-Louise M. Achton-Lyng, formand for jægerforbundets våbenudvalg.

Mister jægeren samtykke til jagttegnet i op til 5 år, må man opgive sin passion i perioden og sælge alle våben, typisk inden for nogle få uger efter at samtykket er inddraget.

Vent med at betale bøden

Danmarks Jægerforbund har modtaget omkring 100 henvendelser fra medlemmer, der er kommet i klemme på den måde. Ofte sker der det, at de ringes op af politiet, som oplyser dem om den konfiskerede genstand, samt opfordrer jægeren til at skynde sig at betale bøden.

- Men så snart bøden er betalt, har man også erkendt sin skyld. Og så er der sjældent meget at gøre. Derfor anbefaler vi da også vores medlemmer at kontakte os, før de betaler bøden. Min anbefaling til dem, der uforvarende er kommet til at købe en tilsyneladende uskyldig kniv på nettet, og som har fået en bøde og en besked om inddragelse af samtykke til jagttegnet, er, at de skal kontakte os FØR de betaler bøden. Betaler man bøden, erkender man samtidig sin skyld, men der KAN jo være elementer i den konkrete sag, der gør, at man kan frikendes, forklarer Nicholai Vigger Knudsen, som er jægerforbundets våbenkonsulent.

For det kan godt forekomme helt ude af proportioner, at folk, der aldrig tidligere har været straffet, med ét slag fratages deres jagttegn i op til 5 år eller mere.

Utilfredsstillende rådgivning

Men det er også et problem, at politiet ofte rådgiver forkert, mener Marie-Louise M. Achton-Lyng. Hun henviser til de mange episoder, hvor jægere er blevet anbefalet at skynde sig at betale bøden under indtryk af, at så er dén sag ude af verden.

- Men det er den jo bare ikke, når så jægeren en måneds tid senere får et brev fra politiet, hvori de oplyser om, at man påtænker at tilbagekalde samtykket til jagttegnet. Så har borgeren ikke fået en tilfredsstillende rådgivning, understreger Marie-Louise M. Achton-Lyng.

I tilfælde af decideret forkert rådgivning fra politiets side vurderer jurist ved Danmarks Jægerforbund, Mikala Høj Laursen, at en sag kan blive genoptaget.

- Hvis man f.eks. har købt en springkniv, som på sælgers hjemmeside i ord og billeder fremstår som en helt almindelig foldekniv, så mener vi, at købet er sket under falske forudsætninger. Skynder man sig at betale bøden efter anbefaling fra politiet og under indtryk af, at sagen dermed afsluttes, så mener vi, at bødeforlægget bør omgøres. I det tilfælde er betalingen sket under falske forudsætninger, forklarer hun og præciserer:

- Man har ganske vist stadig foretaget et ulovligt køb, men man kan bevise, at det ikke var med vilje. Et sådant tilfælde bør hverken føre til bøde eller mistet samtykke til jagttegnet.