Offentliggjort den: 26. marts 2018

Høje mål kan give højdesyge

Har du ambitioner om bjergjagt? Da bør du vide, at du med stor sandsynlighed vil lide højdesygens kvaler.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

En del jægere får på et eller andet tidspunkt lysten til på egen krop og jagtsjæl at finde ud af, hvorfor andre jægere taler så varmt om bjergjagtens mysterium og udfordringer.

Groft sagt er det ligesom, når ældre mænd med stjerner i øjnene taler om deres fantastiske soldatertid. Fordi de lykkeligvis glemmer – eller vælger at glemme – hvor ultra udfordrende og udmarvende det reelt var. Det er sjovt at tænke tilbage på. Men surt at være i.

Meningen med denne artikel er ikke at tage modet fra dig, men blot at forberede dig på, hvad der venter dig, og hvad du kan gøre for måske at afbøde virkningerne.

50 % bliver syge

Som det stod bag på den pakke med højdesygetabletter, jeg anvendte, inden jeg skulle følge nogle bjergjægere i Tadsjikistan i fire-fem kilometers højde, så bliver 50 % af alle danskere, der tager på skiferie i over 2.000 meters højde, ramt af højdesyge. Og vi kom ikke under 3.750 meter, fra vi ankom med helikopteren til basecamp.

Jeg fik permanent hovedpine, min hvilepuls var 90-100, og så fik jeg diarré. Det løb – undskyld – ud af mig. Jeg var ”på potten” tre-fire gange i løbet af natten, og når man står der skrævende over et ildelugtende hul i klipperne, voldsomt præget af de foregående jægere i lejren, kan man godt komme i tvivl om det fornuftige i ens tilstedeværelse. Til slut havde jeg tabt mig syv-otte kg, og mit bmi-tal var ærligt talt ikke særligt højt i forvejen.
Vi havde ellers forberedt os grundigt: Vi havde spist højdesygetabletter (håndkøb) forud for opstigningen. Problemet er bare, at når du løftes op med helikopter, så når din krop overhovedet ikke at akklimatisere sig.

Jeg var stort set syg hele tiden, bortset fra at min hovedpine tog af de sidste dage. Men den dårlige mave holdt ved.

Hvordan undgår du højdesyge?

Hvis muligt, så vælg den langsomme opstigning ved at gå eller ride, så du bruger et par dage på at komme op. Det vil lønne sig senere, at din krop når at vænne sig bare lidt mere til den tyndere luft.

Jeg er ingenlunde nogen veteran i bjergjagt. Men på min anden bjergtur (i Kirgisistan) kørte vi i firehjulstrækker helt op til basecamp i godt 3.000 meters højde, hvilket tog cirka 12 timer. Betydeligt længere tid end forudberegnet af forskellige årsager, og selv om jeg ikke undgik hovedpine og højere puls, så holdt det kun ved i cirka halvandet døgn. Og diarré undgik jeg helt. Vidunderligt.

Jeg tog IKKE højdesygetabletter på denne tur. Den meget erfarne norske bjergguide Ansten Østbye advarer direkte imod tabletter. Hvad der er rigtigt og forkert, kan jeg ikke afgøre.

Du kan dø af det

Jeg har aldrig hørt om en dansk bjergjæger, der er død af højdesyge, men jeg har hørt om folk, der insisterede på at blive fløjet ned med helikopter – trods det meget anselige beløb, det koster, fordi de ikke orkede højdesygens kvaler.

Hvis det udvikler sig til mere end hovedpine og diarré, så skal man ned hurtigst muligt.
I den basecamp, jeg opholdt mig i under mit ophold i Tadsjikistan, omkom en ellers meget erfaren bjergbestiger i 1991. Et par uger forinden havde manden deltaget i en bjergbestigning i 8.000 meters højde, da han begyndte at udvikle højdesyge. Han blev fragtet ned og fik det straks bedre.

Da han fik tilbuddet om at fungere som guide for jægere, sagde han ja tak. Sammen med jagtselskabet blev han fløjet i helikopter fra hovedstaden Dusjanbe i cirka 700 meters højde, og to timer senere var han i 3.750 meter ved basecampen.

Helikopteren fløj – og kort tid efter begyndte guiden at vise tegn på højdesyge. Hans krop havde ikke haft tid nok til at restituere sig.

Helikopteren kunne ikke tilkaldes igen, idet den og alle andre luftfartøjer i det daværende Sovjetunionen var beordret til Moskva, hvor nogle officerer forsøgte et kup mod præsident Mikhail Gorbatjov.

Derfor døde bjergguiden af højdesyge i en højde, der ellers ikke normalt ville volde en fyr som ham problemer.

Jæger - jagtrejser

Du har netop læst en artikel, som har været bragt i et tillæg til Jæger. Magasinet Jæger er Danmarks ubetinget største magasin om jagt, vildt og natur. Og så er det Danmarks Jægerforbunds medlemsblad. Vil du også modtage Jæger 11 gange om året i din postkasse, så meld dig ind i dag her.