Offentliggjort den: 16. november 2018

Flyv uden besvær

En guide til, hvordan du kommer hurtigst og nemmest gennem Københavns Lufthavn som rejsende med våben.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund

Du har købt din jagtrejse gennem et bureau, som har taget sig af alt papirarbejdet, din billet er for længst købt, og nu skal du ind på lufthavnens område. Med din våbenkuffert.
Pr. definition er våben og en lufthavn to svære størrelser at forene. Og af samme årsag skal du heller ikke forvente at kunne finde nogen form for skilte, der fortæller dig, hvordan du skal forholde dig.

Se på din billet. Hvilken terminal skal du flyve fra? Terminal 2 eller terminal 3?
Når du er kommet ind i den rette terminal, går du til check-in hos det flyselskab, du skal rejse med. Du fremviser de papirer, du har fået fra bureauet, samt dit EU-våbenpas.
Når du har tjekket ind, skal du derefter medbringe både våbenkuffert og almindelig kuffert til skranke nr. 50, som håndterer ekstra stor bagage ("Odd size baggage"). Den ligger længst væk for sig selv i en "blindtarm" i terminal 3 mod Amagersiden og er bemandet med sikkerhedspersonel, som er uddannet og ansat af lufthavnen.

Personalet tjekker bl.a., at numrene på dit våben stemmer med numrene i dit EU-våbenpas.
Medbringer du lyddæmper, skal du inden aflevering af våben forbi toldkontoret for at lave en tolddeklaration på udførslen. Kontoret ligger i terminal 3 under trappen op til sikkerhedstjekket inden afgang. Se mere her.

Bundstykke og ammunition

Bundstykke og ammunition må ikke opbevares sammen med riflen og/eller haglgeværet, men skal være i den kuffert – hovedbagagen – som skal i flyets bagagerum.

Du skal være opmærksom på, hvordan du skal opbevare din ammunition, oplyser Ruben Siggaard Pedersen, som er områdeleder for Security i lufthavnen: – Du bør undersøge hos dit jagtrejsebureau, hvilke krav flyselskabet stiller. Nogle forlanger, at ammunitionen skal være i en hård plastboks. Andre selskaber stiller som minimumskrav, at du medbringer ammunitionen i original emballage.

Jeg kan supplere med at oplyse, at jeg i lufthavnen i Edinburgh blev mødt med kravet om, at ammunitionens hårde plastboks skulle kunne låses.

Der er en maksimumvægt på ammunition på fem kg. Det får du meget svært ved at overgå. I praksis vil du sjældent komme over halvandet kg. Til eksempel vejede en hård plastkuffert med 49 riffelpatroner i den store kaliber .300 Remington Ultra Magnum 1,3 kg, da Jægers udsendte overværede en kollega fra Danmarks Jægerforbund lave en fingeret rejse for at redegøre for kravene.

Personalet vil gennemlyse både din våbenkuffert og din almindelige kuffert til slut, og hermed kan du forlade skranke nr. 50. Dine kufferter ser du først igen, når du kommer frem til din destination.

Våbenolie med faresymboler betragtes som Farligt Gods og kan derfor ikke medbringes på flyrejser, medmindre det sendes som "Farligt Gods/Dangerous Goods" i specielle transportkasser. Læs mere om regler og priser for transport af "Farligt Gods" på dit flyselskabs hjemmeside.

Rejs med våben

Ikke muligt med fælles check-in

Jeg har rejst ud af Københavns Lufthavn en snes gange og har flere gange oplevet at stå over for en lettere fortvivlet ansat ved en check-in-skranke ved et givet luftfartsselskab. Har vi været fire jægere, har øjnene nogle gange nærmest slået kryds hos den ansatte, som måske for første gang oplever at skulle betjene rejsende med våben. Og bag ved os er køen af utålmodige og lettere irriterede medrejsende bare vokset og vokset.

– Så hvorfor ikke lave en fælles check-in på tværs af flyselskaberne? Hvor særligt uddannet personale skal håndtere den udfordring at stå over for jægere eller sportsskytter? Personale, som ved alt om, hvad man skal have med af papirer, spørger jeg sikkerhedschef Johnnie Müller.

– Det er en rigtig god ide, men også en ide, der er meget svær at gennemføre. Det er de enkelte flyselskaber, der står for personale til check-in, boarding, bagagehåndtering med videre via såkaldte groundhandling-selskaber, der betales af flyselskaberne. Og der er i dag flere end 70 flyselskaber i Københavns Lufthavn, svarer Johnnie Müller.

Fremmøde og parkering

Som du nok kan fornemme, kan det at medbringe våben være omkostningstungt rent tidsmæssigt. Derfor er det en tommelfingerregel at være i god tid – mindst to timer før afgang.

Med hensyn til parkering, så koster det 949 kroner for en uge at parkere i P-huset P6 lige ved lufthavnen, og mindre jo længere du kommer væk derfra. De åbne parkeringspladser længst væk – P15, P17 og P19 – koster fra 360 kroner, og bestiller du online, falder prisen yderligere.

Der går busser tilbage til lufthavnen hvert 10. minut.

Jæger - jagtrejser

Du har netop læst en artikel, som har været bragt i et tillæg til Jæger. Magasinet Jæger er Danmarks ubetinget største magasin om jagt, vildt og natur. Og så er det Danmarks Jægerforbunds medlemsblad. Vil du også modtage Jæger 11 gange om året i din postkasse, så meld dig ind i dag her.