Offentliggjort den: 18. marts 2022

Uacceptable sagsbehandlingstider på våben

Katastrofalt lange sagsbehandlingstider på udstedelse af våbentilladelser er en plage for de danske våbenejere, som er blevet fanget i en alt for velkendt historie i Danmark – nemlig indkøring af nyt it-system.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen og Torsten Lind Søndergaard

Myndighedsbetjeningen af de danske våbenejere er tilsyneladende en lidelseshistorie uden ende. Siden nedlæggelsen af den regionale våbenbetjening rundt om på landets politistationer har jægere og andre våbenejere oplevet en voldsomt forringet service, når det gælder diverse lovpligtige våbentilladelser.

Sagsbehandlingstiderne har mere eller mindre konstant svinget mellem lange og urimeligt lange. Men hele tiden har forklaringen fra myndighederne lydt, at en bedring var lige om hjørnet. Og ikke bare bedring, men en udsigt til en myndighedsbetjening af våbenejerne på et helt nyt, bedre og ensartet niveau i hele landet. Det gyldne løsen i politiets løfter har været indkøringen af et nyt it-system, som har været under udarbejdelse og implementering i årevis. Men så i begyndelsen af sidste år blev våbenejerne i Danmark lovet, at nu er den der.

Til Jægerforbundet sagde daværende afdelingsleder hos PAC Våben Jesper Byskov i januar sidste år:

- I dag er vores servicemål på 20 arbejdsdage, og et konservativt bud er, at i slutningen af 2021 er sagsbehandlingstiden kommet ned på 15 arbejdsdage i gennemsnit. Det kan godt være, den bliver lidt længere i højsæsonen op til den 16. maj og 1. oktober, men bestemt hurtigere end i dag.

Siden da er systemet gået helt baglås, hvilket ifølge PAC (Politiets Administrative Center) skyldes nye og skærpede EU-krav til registrering af våben og våbendele.

Ingen i ’systemet’ synes at ville tage ansvar eller give nogen ordentlig forklaring på, hvad der reelt er galt, eller endnu værre, hvornår og hvordan myndighederne har tænkt sig at løse problemerne. Formand for jaegerforbundets våbenudvalg Marie-Louise Achton-Lyng kalder situationen for uacceptabel:

- Det har været pinefuldt at opleve, hvordan man i det offentlige behandler de danske våbenejere. Vi bliver konstant lovet forbedringer, som ikke kommer, og så hæver de endda prisen på deres ’såkaldte’ service. Det er virkeligt frækt, siger en tydeligt frustreret våbenudvalgsformand.

Men det værste er alligevel ifølge formanden, at hverken PAC, Rigspolitiet eller Justitsministeriet for alvor tager ansvar for at løse problemet eller som minimum vil komme med nogen troværdig plan for, hvordan problemerne skal løses.

- Jeg vil så gerne kunne love jægerne, at jægerforbundet nok skal få myndighederne til at løse det her hellere i dag end i morgen. Men det kan jeg ikke. Men jeg kan love, at vi sætter alt ind på at få myndighederne til at løfte deres ansvar og få løst problemerne, siger Marie-Louise Achton-Lyng.

Hun forklarer, at jægerforbundet konstant presser på i forhold til PAC, Rigspolitiet og Justitsministeriet:

- Vi stopper ikke presset på myndighederne, før de lever op til deres ansvar. Vi arbejder tæt sammen med våbenhandlerforeningen og skytterne, og det er klart, at den nuværende situation har sat os alle i rødeste alarmberedskab. Det her problem skal løses, og det bliver det. Alt andet er uacceptabelt, siger Marie-Louise Achton-Lyng.