Offentliggjort den: 27. januar 2021

Politiet: 2021 bliver året hvor sagsbehandlingstiderne falder markant

Nye it-systemer kommer til at give markant bedre service på området for våbentilladelser og markant hurtigere sagsbehandlingstider. Det garanterer afdelingslederen for PAC-våben, Politiets Administrative Center.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Siden nedlæggelsen af de regionale våbenkontorer rundt om på landets politistationer, har jægere og våbenejere oplevet langsom og bøvlet sagsbehandling på våbenområdet. Men nu er problemet ved at blive løst fra bunden, siger Jesper Byskov, der er daglig leder af PAC-våben i Holstebro.

- Det it-system, vi arbejder med i dag, er næsten 20 år gammelt, og det kan ganske enkelt ikke levere den service, som vi gerne vil byde de danske våbenejere, siger Jesper Byskov.

Men i løbet af 2021 bliver et nyt it-system implementeret af to omgange. Den første del den1. februar, og den anden del i slutningen af august.

Når begge dele er fuldt ud implementeret, kommer det til at få mærkbare konsekvenser for hele sagsbehandlingen og den generelle betjening af våbenområdet.

- Det bliver så uendeligt meget nemmere for de danske våbenejere at søge om våbentilladelser og generelt at administrere deres våben, siger Jesper Byskov.

Hurtigere sagsbehandling

Men også sagsbehandlingstiderne skulle blive markant forbedret.

- I dag er vores servicemål på 20 arbejdsdage, og et konservativt bud er, at i slutningen af 2021 er sagsbehandlingstiden kommet ned på 15 arbejdsdage i gennemsnit. Det kan godt være, den bliver lidt længere i højsæsonen op til den 16. maj og 1. oktober, men bestemt hurtigere end i dag, lover Jesper Byskov.

I dag er det sådan, at der cirka er fejl i mere end hver tiende ansøgning. Fejlene skyldes forskellige lavpraktiske ting som forkert stavede navne på våbenfabrikater, forkert indbetalt beløb, mangelfuld eller forkert udfyldt samtykkeerklæring og en hel vifte af andre fejlkilder, hvoraf mange skyldes det forældede it-system, som skal håndtere hele våbenområdet.

- Vi har regnet ud, at for hver enkelt fejlbehæftet ansøgning, vi skal behandle og rette, kunne vi have ekspederet fire sager. Med de nye it-systemer, som vi indkører i år, vil vi stort set kunne udrydde alle disse fejlansøgninger. Det kommer til at kunne mærkes ret markant, siger Jesper Byskov.

NemID bliver nøglen ind

Den første del af det nye it-system, som indkøres den 1. februar, er NemID. Det vil sige, at når en jæger skal ansøge om en våbentilladelse eller forny en våbentilladelse, så starter han med at logge ind i systemet med sit NemID. Præcis som i alle andre situationer i vores moderne verden anno 2021. Når først man er logget ind med sit NemID, bliver det helt overflødig f.eks. at udfylde en samtykkeerklæring.

Senere i august bliver den anden del af it-systemet koblet på. Det kommer blandt til at betyde, at en våbenejer, når han er logget ind med sit NemID, kommer til at kunne se et slags virtuelt våbenskab med alle sine registrerede våben. Hvornår skal de fornys, hvilke oplysninger er der på hver enkelt våben osv.

- Det bliver godt, lover Jesper Byskov.

Hvad med indkøringsproblemer?

Mange har nok den opfattelse, at det nærmest er en naturlov, at der er væsentlige problemer med indkøringen af nye it-systemer i det offentlige. Men den naturlov har politiet og Jesper Byskov tænkt sig at bryde.

- Vi tester grundigt, inden vi slipper systemet løs. Det er firmaet Netcompany, som implementerer og koder i systemet, og de har tre ansatte permanent siddende her inde hos os i PAC. Og det gør bare, at så snart der opstår problemer, så bliver de løst med det samme, siger Jesper byskov.

PAC har lavet en demonstrationsvideo af, hvordan systemet skal betjenes af jægerne fra den 1. februar. Se den her:

Skriv, hvis I oplever problemer

Fra 1. februar og 14 dage frem er det en beta-version af systemet, som møder jægerne, når de logger ind. Det vil sige, at det er en test-version, hvor eventuelle fejl og mangler kan rettes og udbedres. Derfor beder Jesper Byskov jægerne om hjælp:

- Hvis I oplever problemer med systemet, så hører vi gerne om dem, så vi kan få dem rettet. Vi har lavet den aftale, at I kan skrive om problemerne til jægerforbundet. De samler jeres henvendelser sammen og sender dem ind til os, siger Jesper Byskov.

Det vil altså sige, at oplever du problemer, så send en mail til jægerforbundets våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen på nvk@jaegerne.dk.