Gadget-armbånd kan koste jagttegnet

Så er den gal igen! Alene i denne uge har jægerforbundets jurist modtaget henvendelser fra to jægere, som har købt et såkaldt survival-armbånd på nettet - og som fik besøg af politiet.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Vi bliver sikkert aldrig færdige med at minde hinanden om, at det kan koste samtykke til jagttegnet, hvis vi køber den forkerte kniv på internettet. Overvejer du at købe fra en udenlandsk side, er opfordringen klar: Lad være. Senest er det de såkaldte survival-armbånd, der er i vælten. Survival-armbånd er tilsyneladende uskyldige armbånd med lidt gadget-overlevelsesudstyr såsom en fløjte, et ildstål, et kompas - og en lillebitte kniv, gemt af vejen i armbåndets lukkeanordning.

Det faktum, at kniven er skjult i armbåndet, gør den ulovlig. Der findes nemlig ingen bagatelgrænse indbygget i knivloven, og derfor er politiet i princippet forpligtet til at udskrive en bøde til dem, der køber et survival-armbånd. For os jægere kan det bare betyde mere end 1.000 kr. op ad lommen. Det kan betyde et farvel til politiets samtykke til jagttegnet i op til fem år.

En grum straf for en ren bagatel, som let kunne være undgået.

En gadget til 10-årig søn

Seneste eksempel på et DJ-medlem, som har kontaktet vores jurist efter køb af et survival-armbånd, tegner billedet af et typisk eksempel: En velmenende far køber armbåndet til sin 10-årige søn, der er spejder. På Wish, som er et internationalt site med hovedkvarter i Kina, kan det købes for sølle 8 kr., og købet foretages på et øjeblik. Armbåndet kan faktisk også fås på danske sites, men pga det gode tilbud vælger faderen at købe på Wish. Herefter går der nogen tid, og en skønne dag ringer det på døren. Udenfor står der to politibetjente, som fortæller, at der i Københavns lufthavn er blevet konfiskeret et armbånd med en skjult kniv - fælden er klappet.

Det er i øjeblikket uklart om den konkrete sag får konsekvenser for medlemmets jagttegn. Danmarks Jægerforbunds jurist, Mikala Høj Laursen, har taget sagen op og har anbefalet at medlemmet undlader at betale bøden på 1.000 kr. så længe sagen undersøges.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Vent med at betale bøden

Ifølge Nicholai Vigger Knudsen, som er jægerforbundets konsulent for våben, betyder det store antal sager om knivkøb på nettet, at jægerforbundet agter at klarlægge jægernes retsstilling på området. Har man købt ting på nettet, som er åbenlyst ulovlige, kan vi ikke hjælpe.

- Men min anbefaling til dem, der uforvarende er kommet til at købe en tilsyneladende uskyldig kniv på nettet, og som har fået en bøde og en besked om inddragelse af samtykke til jagttegnet, er, at de skal kontakte os FØR de betaler bøden. Betaler man bøden, erkender man samtidig sin skyld, men der KAN jo være elementer i den konkrete sag, der gør, at man kan frikendes, understreger Nicholai Vigger Knudsen.

For det kan godt forekomme helt ude af proportioner, at folk, der aldrig tidligere har været straffet, med ét slag fratages deres jagttegn i op til 5 år eller mere.

Pas på internationale sites

Men foreløbig står anbefalingen som mejslet i sten: Lad være med at købe knive på internationale hjemmesider. Ønsker du at vide mere om reglerne for politiets samtykke til jagttegnet, så kan du læse mere i artiklen Hvad er en vandelsgodkendelse? Indholdet er stadig aktuelt.

Er du havnet i en lignende situation og har brug for Danmarks Jægerforbunds vejledning? Så kontakt vores eksperter på området – se kontaktinfo på Nicholai Vigger Knudsen og Mikaka Høj Laursen i højremarginen her på siden.

Læs også artiklen: Pas på knivene på internettet