Offentliggjort den: 01. juli 2022

Jægerforbundet på Landsskuet i Herning

Ikke mindst jægerforbundets stand og telt er et besøg værd på Landsskuet i Herning, som efter et par år med corona nu igen slår dørene op for titusindvis af nysgerrige besøgende.

Tekst og Foto: Troels Romby Larsen

Solen bagte fra en skyfri himmel allerede fra morgenstunden torsdag den 30. juni, da Landsskuet i Herning åbnede. Allerede oppe ad formiddagen var der trængsel både på parkeringspladserne og ved indgangene til messearealet. Også omkring jægerforbundets telt, laserskydebane og jagtsti-areal blev der hurtigt trangt. Lige det som de mange frivillige havde håbet på. Intet er nemlig mere nedslående end et stort forarbejde og et lille fremmøde.

I det store bolsjestribede telt var der udstillet en del udstoppede dyr. Midt i teltet stod et tableau med en udstoppet mårhund med 11 ligeledes udstoppede hvalpe. Lige netop den opstilling var lidt af et scoop, for som en DJ-frivillig sagde:

- Vi skal fortælle sandheden og kun sandheden om, hvad det er, vi går og laver, og her har vi muligheden for at fortælle de besøgende hvorfor og hvordan, vi bekæmper en invasiv art.

En jagtsti med en masse spørgsmål var velbesøgt, især af mange børn i følge med en voksen. Kom ikke og sig at danske børn ikke interesserer sig for vilde, vidunderlige Danmark. Smagsprøver på vildtpølse og andre lækkerier forsvandt hurtigt fra fadene, og i både skydeteltet og ude på laserskydebanen blev der kæmpet for at få point. Herligt er det at se, at både voksne og børn deltager i de underholdende aktiviteter. En lille hjørneudstilling havde fokus på de invasive arter. Der var vist mere end én besøgende, der fik lært at skelne en mårhund fra en vaskebjørn og i øvrigt via en flot plakat fik indblik i, at der er flere uønskede arter af både fugle og pattedyr i Danmark.

Velbemandede nicher med udstillinger om fældefangst, vildttiltag, hundearbejde - ikke mindst den opstillede træningsgrav for gravgående hunde - var et hit. Havde man selv sin hund (af passende størrelse) med, var den velkommen til at blive testet i, om den viste interesse for ræv. I det hele taget er det imponerende, hvor mange frivillige, der igennem de tre dage trækker et meget stort læs. Tak for det!

Bag det store telt huserede buejægerne (af sikkerhedsmæssige grunde). Flere forsøgte sig med både langbue, recurvebue og compoundbue, og alle havde det sjovt. Flere viste evner ud over det sædvanlige for at ramme, så måske blev et par landskuebesøgende så tændte, så de på et tidspunkt bliver ikke bare jægere – men også buejægere.

Flere gange i løbet af dagen spillede en gruppe jagthornsblæsere fra Hinnerup (kreds 3). Midt på eftermiddagen blev Carl Johan Mikkelsen (kaldet Calle) kaldt frem foran jægerforbundets telt af DJ-formand Claus Lind Christensen. I fuld offentlighed fik Calle af Claus tildelt jægerforbundets sølvnål. Claus sagde blandt andet i sin tale, at Calle får nålen for i en årrække at have bidraget med en fantastisk og entusiastisk indsats for buejagten i Danmark. Calle har altid været kendt for sin hjælpsomhed, sin smittende glæde og er afholdt og vellidt for sin utrættelige indsats for fællesskabet.

Landsskuet fortsætter både lørdag og søndag, så kom endelig afsted til Herning.