Offentliggjort den: 18. juni 2022

Sølvnål til Carl ”Calle” Johan Mikkelsen

REPRÆSENTANTSKABSMØDET 22: Én af den danske buejagts pionerer modtog Danmarks Jægerforbunds Sølvnål for sin store og utrættelige indsats for at udbrede kendskabet til denne unikke jagtform, og for sit mangeårige virke i DJ’s bueudvalg.

Tekst og Foto: Jacob Munkholm Jensen

Der hersker en stærk tradition for at hædre folk i Danmarks Jægerforbund, og årets repræsentantskabsmøde er ofte stedet, hvor de helt store hædersbevisninger uddeles. I år var ingen undtagelse, da hele to sølvnåle og en Jægerpris blev uddelt.

Når talen falder på Carl Johan Mikkelsen, bedre kendt som bare Calle, er det ord som ”vellidt” og ”hjælpsom,” der først dukker op. Men mange vil også pr. automatik og helt naturligt associere hans navn med ordet ”buejagt.” Calle er nemlig én af dem, som virkelig har lagt hjerteblod i buejagtens fremme, og har igennem årene brugt oceaner af tid og kræfter på udbredelse af denne spændende jagtform.

Det er en indsats, som på året repræsentantskabsmøde blev honoreret med den prestigefulde Sølvnål. Desværre var Calle ikke selv til stede på Repræsentantskabsmødet, men en tale ved formand Claus Lind Christensen skulle han alligevel ikke snydes for:

- Buejagt er en fantastik jagtform. Det tør jeg godt sige selvom jeg ikke selv at buejæger. Og det tør jeg sige, fordi jeg har fået masser af gode og levende beretninger om netop denne jagtform. Her er der specielt én person, som på den mest fantastisk og entusiastiske måde har berettet om buejagten. Men det har ikke bare været beretninger. Det har også været en generel kæmpestor indsats for buejagten i Danmark i en lang årrække, lige siden vi i Danmarks Jægerforbund oprettede et bueudvalg i 2013. Carl Johan Mikkelsen.

Fra 2018 og frem til 2021 var Calle formand for Danmarks Jægerforbunds bueudvalg. En post, som han har løst med stor dygtighed, gåpåmod og med en smittende glæde, som har påvirket buejægerene aldeles positivt.

- Netop sammenholdet og det at ville det fælles arbejde har altid været dit varemærke. Her kan man ikke være i tvivl når man er sammen med dig: At du altid har et øje for at jagten - og ikke mindst buejagten - er noget vi skal stå sammen om. Calle du har fortjent at blive hædret og derfor er det med stor glæde, at jeg på vegne af hovedbestyrelsen kan overrække dig Danmarks Jægerforbunds sølvnål, sagde Claus Lind Christensen, som vil sørge for en personlig overrækkelse af Sølvnålen i den nærmeste fremtid.