Offentliggjort den: 21. december 2020

Vrede over gratis jagt på Forsvarets terræn

Jægerrådsformand mener at alle jægere skal have mulighed for at deltage på markedsvilkår - og ikke kun f.eks. 137 direktører, som har deltaget gratis i såkaldte "fedtejagter" i Oksbøl.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Der er tilsyneladende (stadigvæk) ikke ligeret for loven, når det kommer til de såkaldte fedtejagter på Forsvarets områder. I hvert fald fortsætter de ufortrødent, selvom daværende forsvarsminister Nick Hækkerup (S) satte en stopper for dem i 2012. Der var nemlig tale om et skattepligtigt frynsegode, og i stedet blev 15 af Forsvarets arealer siden udbudt til højestbydende konsortier på femårs-kontrakter.

Ikke desto mindre fortsætter de gratis jagter for særligt indbudte. Ifølge Jydske Vestkysten kunne således 13 jagter i alene Oksbøl Skyde- og Øvelsesterræn have givet indtægter på over to millioner kroner.

Kritik fra jægerrådet i Varde Kommune

I stedet har InterForce, der er et netværkssamarbejde mellem Forsvaret, andre offentlige myndigheder og private firmaer, afholdt gratis jagter for særligt indbudte direktører, advokater, godsejere, virksomhedsejere og deres ansatte, bankdirektører og bestyrelsesformænd.

Blandt andet har 137 direktører ifølge avisen deltaget i de gratis jagter i Oksbøl. Det er en praksis, der nu møder skarp kritik fra jægerrådet i Varde Kommune, som repræsenterer 25 jagtforeninger og cirka 3.000 jægere.

- Det hører fortiden til. Hvad skal argumentet være for de gratis jagter? Hvorfor skal de have mulighed for at komme på en fedtejagt og ikke andre jægere? Hvorfor ikke lade alle jægere komme på jagt på markedsvilkår. Så er vi ude over det frynsegode, siger jægerrådsformand Kim B. Madsen til Jydske Vestkysten.

DJ om jagt på statens arealer

Danmarks Jægerforbund har som målsætning dels at sikre, at jagtudøvelse skal være en integreret del af naturforvaltningen på alle statens arealer, dels at flest mulige jagttegnsløsere kan gå på jagt på disse arealer.

Jagten, der skal formidles til en fair pris, kan enten være en rekreativ aktivitet på lige fod med andre friluftsinteresser, herunder bidrage til almen uddannelse af jægerne, og/eller være en del af vildt-/naturforvaltningen i lokalområdet. Da jagten på statens arealer ofte gøres tilgængelig via jægerforbundets indsats og netværk er det naturligt, at det også kommer frivillige i Jægerforbundet til gode.