Offentliggjort den: 21. august 2020

Unødvendige vaccinationer

For 10 år siden kom den internationale dyrlægeorganisation WSAVA med en opsigtsvækkende rapport om, hvordan vi bør lade vores hunde vaccinere. For eksempel siger WSAVA, at årlige kernevaccinationer i bedste fald er unødvendige, i værste fald skadelige.

Tekst og Foto: Ove Dam Hedegaard

Som helt almindelig hundeejer og jæger kan det være svært at finde rundt i de mange forskellige vacciner, som hunden får i løbet af sit liv. De fleste jægere vil hunden det absolut bedste, og derfor er den rådgivning, dyrlægen giver, ofte det, vi følger, men måske bør vi i nogle tilfælde være mere kritiske?

Alt for mange hunde indkaldes stadigvæk til en årlig vaccination med de såkaldte kernevacciner. Vacciner, alle hunde ”bør have”, som danner antistoffer mod hundesyge, leverbetændelse og parvovirus. Men ifølge de nu 10 år gamle anbefalinger fra den internationale og uvildige dyrlægeorganisation, WSAVA (World Small Animal Veterinary Association), så er det slet ikke nødvendigt!

Tværtimod anbefaler WSAVA, at man ved at tage en blodprøve (en såkaldt titer-test) undersøger, om hunden stadig er fuldt beskyttet fra den sidste vaccination, før vaccinerne gentages, og at man, hvis titer-test ikke bruges, aldrig giver kernevaccinerne hyppigere end hvert tredje år. Undersøgelser udført af WSAVA viser nemlig, at effekten af kernevaccinerne holder i mange år, ofte hele hundens liv, uden at genvaccination er nødvendig, fortæller dyrlæge Lise Bang Hansen fra Aarhus, som redegør for rapporten fra WSAVA i sin bog ”Giv din hund og kat et sundt liv”. Hun fortæller desuden, at enkelte hunde risikerer en allergisk reaktion efter vaccinationen, og at der altid er en risiko ved vaccinationer. Det fastslås i WSAVA-rapporten, at bivirkninger ved vaccination kan opstå længe efter vaccinationen, og derfor er det umuligt at fastslå det egentlige omfang, da ejer og dyrlæge som regel kun mistænker de reaktioner, der ses straks efter vaccination.

Forfatterne til WSAVA-rapporten skriver desuden, at uanset riskoen for bivirkninger efter vaccination er det simpelthen i modstrid med evidens-baseret god praksis at give medicin – i dette tilfælde vacciner – uden først at sikre sig, at patienten (hunden) har gavn af denne. Derfor er det altid bedre at tjekke behovet, før vaccinen eventuelt gentages. Det gamle system med at vaccinere hunde rutinemæssigt med et eller tre års interval stammer fra vaccine-producenternes anbefalinger. Derfor var – og er – rapporten fra WSAVA banebrydende og samtidig en tiltrængt hjælp til dyrlægerne, der endelig kunne udforme klare videnskabelige og uvildige retningslinjer.

Dette er et uddrag af en artikel, bragt i Jæger i august 2020. Artiklen har også været bragt i vores forkortede gratisudgave af bladet,  og du kan derfor læse artiklen i sin helhed her.

Som medlem af Danmarks Jægerforbund modtager du et nyt nummer af Jæger hver måned, direkte i din postkasse, samt har mulighed for at læse magasinet online.

Bliv medlem - klik her!