Offentliggjort den: 08. september 2020

Mårhundetæve skudt på Fyn

I weekenden blev der nedlagt en mårhundetæve på en baitplads nær Middelfart. Jægerforbundet opfordrer de fynske jægere til at melde sig ind i kampen mod det invasive rovpattedyr – og til at benytte sig af tilbuddet om gratis kursus og infomøder.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Fin Simonsen

Selvom mange måske håber og satser på, at strædet mellem Jylland og Fyn - og strædet mellem Fyn og Sjælland, for dén sags skyld - er tilstrækkelig hindring for en egentlig invasion af mårhunde fra fastlandet og over til øerne, så skal man ikke vide sig for sikker. Indtil nu er der nedlagt 8-10 mårhunde på Fyn, selvom antallet af dedikerede mårhundejægere på øen er ganske beskedent. Så hvem ved for alvor hvor stort problemet er på vej til at blive? En enkelt tæve, der sætter et kuld på 10-12 hvalpe, kan hurtigt øge statistikken drastisk.

Midt i august valgte en fynsk jæger, Fin Simonsen, at sætte et kamera op på sin baitplads i terrænet ved Røjleskov, umiddelbart nord for Middelbart og nogle få kilometer fra Lillebæltsbroen. Forleden aften ved 20.30-tiden var der gevinst. En mårhund kom frem på pladsen, og det lykkedes den snarrådige jæger at nedlægge dyret. Der viste sig at være tale om en tæve på 7 kilo.

Se filmen fra Fin Simonsens vildtkamera her:

Gratis kursus og infomøde til alle

Ifølge Jesper Kjær Illemann, projektleder i Danmarks Jægerforbunds mårhundeindsats, er det lige nu meget vigtigt at få flere fynske jægere med ind i kampen. Det er nu, efterårsjagterne går ind, og hvad enten mårhunden måtte vælge at svømme over bæltet eller tage én af broerne, så er det på Vestfyn, de går i land.

- Det er helt oplagt at få gjort noget ved det nu, mens der stadig er tid. Min opfordring til de fynske jægere er, at man er særligt OBS på hvad der sker ude på reviret, og at man sørger for at etablere baitpladser. Alle jagtforeninger og andre interesserede kan også bestille os til at komme ud og holde et infomøde om mårhunden, og man kan også bestille os til at afholde et kursus - begge dele er gratis og en oplagt måde at komme i gang på, siger Jesper Kjær Illemann.