Offentliggjort den: 06. oktober 2020

Kongen på foderpladsen

Disse fotos underbygger den generelle oplevelse hos mange mårhundejægere om, at arten ofte formår at ”trykke” rævene på baitpladserne. Ikke færre end fire ræve formår denne mårhund at holde fra fadet.

Tekst: Max Steinar
Foto: Jesper Sinning/vildtkamera

Den frivillige mårhundejæger Jesper Sinning har selv oplevet at se mårhunde chikanere ræve på baitpladserne, og sådan er det generelle billede, oplyse han.

- Billedet er taget på en foderplads ved Kongsted ved Fredericia og det er ikke første gang jeg oplever dette. Mårhunden bestemmer og det er yderst sjældent, at det er den der viger. Omkring brunst har vi oplevelsen af, at mårhunden ikke lader andre komme til fadet, fortæller Jesper, der bor i Ringe på Midtfyn og er administrator på ”Mårhundegruppen Fyn og omkringliggende øer”.

Jesper Sinning er administrator på en lukket koordinatorside for alle de frivillige passionerede mårhunde jægere fra hele Jylland og Fyn, der administrerer mårhundegrupper på Facebook. På koordinator siden deles internt erfaringer og tips og tricks, samt lovstof og andre beskeder fra myndigheder, mv. Tillige indrapporteres hver måned nedlagte mårhunde fra jægerne til de enkelte mårhundegrupper.

- Dernæst har vi nogle meget kompetente administratorer der udarbejder statistikker løbende for reguleringen af mårhund og den generelle bestandsudvikling mv. Dette giver et estimat af hvordan situationen ser ud i de enkelte kommuner og områder fra år til år. Disse statistikker deles i grupperne, samt indsendes til miljøstyrelsen, som så anvender dem i deres videre forskning, fortæller Jesper, som tillige er medlem af ikke færre end 26 mårhundegrupper.

Slutteligt, så assisterer han efter behov Peter Bülow Hansen fra Naturstyrelsen i dennes arbejde med indfangning af vilde mårhunde og kontrol med judasdyrene på Fyn. Seks af disse judasdyr er i øvrigt lige blevet sat ud på øen.

- Vi har et kanon samarbejde med ejerne af matriklerne, vi regulerer på, og vi har et kæmpe netværk af jordejere bag, samt et godt samarbejde med kommuner, som bakker op om vores indsats og værdsætter vores kamp mod mårhunden. Og uden dem kunne dette ikke lade sig gøre, pointerer Jesper Sinning.

Broerne ”bevogtes”

Sammen med sin gode ven Martin Jensen, der også er mårhundejæger, passer Jesper Sinning omhyggeligt foderpladser hele vejen fra Gudsø Vig, og op igennem Elbodalen. Og bekæmper mårhund i hele trekants området.

Martin Jensen har sin daglige gang på Hindsgaul. Via dette job har han og Jesper Sinning fået muligheden for at oprette foderpladser ved begge lillebæltsbroer (samt andre steder), hvilket naturligvis er et vældigt vigtige våben i kampen om at holde Fyn fri for mårhunde.
Foderpladsen ved Kongsted er registreret hos Miljøstyrelsen, og duoen fodrer primært med ost, laksepiller og tørfoder til hund og kat, hvilket de har stor succes med.

Efterhånden som Jyllands marker bliver høstet, og leve- og gemmesteder forsvinder, begynder Jesper, Martin og alle andre mårhundejægere at iagttage øget trafik på foderpladserne. På nogle vejstrækninger bliver der dagligt set ihjelkørte mårhunde, og det vælter ind med rapporter fra mårhundejægere, der nedlægger en, to eller flere mårhunde. Alene på Djursland er der nu indrapporteret 835 mårhunde!

Så der er næppe tvivl om, at sidste års udbyttetal for hele Danmark på 7.863 vil blive overgået. Til sammenligning, så var forrige sæsons tal kun på 3.366.