Offentliggjort den: 09. november 2020

DJ i debat om (vild)kattens status og velfærd

DJ-formand deltager den 18. november i debat om katte på Københavns Universitet. Jægerforbundet har en klar holdning til, at løse katte ikke hører hjemme i den danske natur, og at de juridisk skal sidestilles med hunde. Kom med på en gratis lytter via livestream - læs hvordan herunder.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Katte er ikke små hunde med høj haleføring. De er på godt og ondt deres egne. Faktisk er kattene ikke helt nemme at få hold på. Groft sagt kan man dele de danske katte op i tre grupper:

• Familiekatten
  • Den herreløse kat, og
  • Vildkatten

Sådan indleder Københavns Universitet beskrivelsen af det offentlige møde om katte under titlen "Kattens status og velfærd," som løber af stablen onsdag den 18. november kl. 10.00-16.00.

DJ debatterer vildkatte

Mødet bliver en blanding af præsentationer af forskningsbaseret viden og en række paneldebatter med blandt andet politikere, dyrlæger og repræsentanter for en række organisationer, heriblandt Danmarks Jægerforbund.

Således vil DJ-formand Claus Lind Christensen deltage i en paneldebat om vildkatte. Danmarks Jægerforbund har en klar holdning til løse katte i naturen, som udgør en betydelig fare for bl.a. fuglelivet. Derfor mener jægerforbundet at katte juridisk skal sidestilles med hunde. Det betyder, at de skal mærkes og bære halsbånd med kontaktoplysninger.

Jægerforbundet opfordrer også til, at katte, der kan få adgang til naturen på f.eks. landbrugsejendomme, neutraliseres. Der skal ikke ske en yderligere forplantning og dermed uhensigtsmæssig spredning af uønskede katte i naturen.

Følg med via livestream - tilmeld dig nu

På mødet lægges der op til livlig debat om kattene, hvor mange forskellige holdninger mødes. F.eks. beskriver arrangørerne i deres program, at det er et spørgsmål, om vildkattene bør aflives i det omfang, det sker nu, eller om man skulle fokusere på, at flere af dem kunne få lov at leve i såkaldte kattekolonier? En ekstern foredragsholder vil i den forbindelse fortælle om erfaringer fra Italien, hvor det ikke er tilladt at aflive sunde katte, og hvor mange katte lever i store kolonier.

Der bliver med andre ord nok at debattere om. Mødet finder sted fysisk og bliver livestreamet. Alle billetter er for længst udsolgt, men du kan stadig nå at tilmelde dig livestreamingen

Du kan tilmelde dig på www.dyreetik.ku.dk. Tilmeldingsfristen er den 11. november 2020 kl. 12.00. Så skynd dig!