Offentliggjort den: 09. oktober 2019

Justitsministeren positiv overfor natsigte

Danske reguleringsjægere kan problemfrit søge om tilladelse til natsigtemidler til deres riffel. Sådan lyder meldingen fra Justitsministeren i dag. DJ-formand er glad – men også noget overrasket over ministerens fortolkning af de gældende regler.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Under ministrenes spørgetid i Folketingssalen i dag, onsdag den 9. oktober, stillede MF'er Anni Matthiesen (V) justitsminister Nick Hækkerup (S) følgende spørgsmål:

"Vil ministeren lovliggøre muligheden for anvendelsen af natsigteudstyr på våben i jagt på mårhund om natten?"

Som forberedelse på sit svar, havde justitsministeren forhørt sig hos Rigspolitiet om gældende praksis inden for området. Således kunne han svare følgende:

- Det kræver i dag politiets tilladelse at erhverve, besidde, bære og anvende natsigteudstyr, der er konstrueret til montering på skydevåben. Tilladelse kan ifølge de gældende regler gives i særlige tilfælde, og Rigspolitiet har oplyst, at der som udgangspunkt altid gives tilladelse, når det er til brug for regulering af mårhund.

- Og dermed skulle der også være mulighed for at komme til at gøre det, som jeg i øvrigt er enig med spørgeren i, nemlig den gode indsats at regulere de invasive arter, sluttede ministeren.

Så hvis man er jæger, og hvis man ansøger om tilladelsen, så gives den altså i praksis. Det er i hvert fald, hvad justitsministeren har fået oplyst af Rigspolitiet, og hvad han i dag svarede i folketingssalen. Men det er et svar, der vækker undren i Danmarks Jægerforbund.

Er ministeren blevet misinformeret?

Selvom jægerforbundets formand, Claus Lind Christensen, som udgangspunkt er glad for at høre justitsministerens positive holdning til jægernes brug af natsigtemidlerne i kampen mod mårhund, kan han ikke nikke genkendende til beskrivelsen af praksis.

- Jeg er dybt forundret over at ministeren siger, som han gør. Han må tilsyneladende være blevet misinformeret af Rigspolitiet. Det eneste der gives tilladelse til i forbindelse med natsigtekikkerter, er efter vores opfattelse kun jagt i udlandet, siger DJ-formanden.

Det overrasker derfor meget, når justitsministeren kan fortælle, at Rigspolitiet som udgangspunkt altid giver tilladelse til natsigtemidler i forbindelse med regulering af mårhund.

- Det kunne være interessant at vide hvor mange af den slags tilladelser, der er givet. For os bekendt er det som sagt ikke noget, der reelt sker, tilføjer Claus Lind Christensen.

Håndholdt spotter vs. natsigtekikkert

For at kunne forstå sagens kompleksitet, er vi nødt til at se nærmere på forskellen mellem håndholdte spottere og natsigtemidler, konstrueret til at montere på våben. Mens hr og fru Danmark gerne må købe en håndholdt spotter uden tilladelse, kræver sidstnævnte tilladelse fra politiet – og må som sagt ikke bruges til jagt og regulering i Danmark. Faktisk må den håndholdte spotter kun anvendes i forbindelse med jagt og regulering, hvis man har fået en dispensation fra Miljøministeriet.

Og disse dispensationer gives netop til mårhundereguleringsjægerne. Ikke af Rigspolitiet, men af Miljøministeriet. Men der er stadig kun tale om håndspottere – ikke sigtemidler, monteret på riflen.

- Måske er det det faktum, der har mudret tingene sammen, foreslår Nicholai Vigger Knudsen, som er Danmarks Jægerforbunds våbenekspert.

Ifølge Nicholai Vigger Knudsen er det på nuværende tidspunkt kun muligt at få dispensation til anvendelse af håndholdte spottere – og ikke til natsigtekikkert i Danmark.

Så tilbage står nu spørgsmålet: Hvad mener miljøministeren om natsigtekikkerter?

Danmarks Jægerforbund har lavet en film, som kort gennemgår de forskellige former for observationsudstyr, som kan være med til at sikre en effektiv efterstræbelse af nataktive dyr. Se filmen herunder: