Offentliggjort den: 12. september 2019

Jægere skal afhjælpe stress

Syddjurs kommune og Danmarks Jægerforbund blæste i fællesskab til kamp mod stress, da der onsdag den 11. september var kick-off på det nye koncept, "Vær i Livet". Det handler kort og godt om at være i naturen på samme måde som jægeren.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Gode fællesskaber, naturoplevelser og optræning af den såkaldte spontane opmærksomhed var kerneingridienser, da første hold i Syddjurs kommunes stressbekæmpende forløb "Vær i Livet" løb af stablen onsdag eftermiddag. Forløbet strækker sig over 12 uger og er udviklet af Syddjurs kommune og Danmarks Jægerforbund Outdoor & Event. Deltagerne er borgere tilknyttet arbejdsmarkedet, som oplever stress-symptomer i en grad, der belaster deres hverdag. Selvom de ikke skal med på jagt, så vil de alligevel opleve elementer fra jægerens verden.

Alle sanser kommer i spil

Projektleder i jægerforbundet Henrik Qvortrup Thygesen beskriver konceptet som en øvelse i at optræne det, han kalder for den spontane opmærksomhed, i et trygt og godt fællesskab med andre:

- Aktivering af den spontane opmærksomhed styrker særlige centre i hjernen, så vores stress-respons system balanceres. Det, jeg kalder for den spontane opmærksomhed, kan sammenlignes direkte med den, som jægeren praktiserer under jagten. Vi bringer os selv i en tilstand, hvor alle vores sanser kommer i spil. Det er en totaloplevelse, hvor vi går i ét med naturen. Det er dén tilstand, jeg gerne vil finde frem, forklarer Henrik Qvortrup Thygesen.

Foruden at forvente stress-reduktion, er formålet, at deltagerne oplever et stærkt behov for at være i naturen og bruge naturen på en sansebaseret og oplevelsesorienteret måde, som netop forebygger og styrker den mentale sundhed.

Mentalt krævende hverdagsliv

Gennem et langt arbejdsliv har Henrik Qvortrup Thygesen ledet ekspeditioner igennem Jordens mest kompromisløse miljøer i Grønland og Alaska. Målet har været at sikre personlig vækst for andre mennesker.

- Mange menneskers hverdagsliv leves med et pres, der er lige så mentalt krævende, som at være deltager på en ekstrem ekspedition. Det er blot de færreste, der er vidende om det, pointerer han.

- At håndtere pres kræver en bevidst tilgang til livet, hvor det, at kunne skabe ro i hovedet og kroppen, er det vigtigste afsæt. For at kunne håndtere udfordringen, må vi forstå hvad livet byder på af udfordringer, lære at mestre teknikker, der skaber ro, samt erkende vigtigheden af at sortere uroskabende aktiviteter fra og vælge roskabende aktiviteter til.

Initiativet har allerede mødt stor opbakning og det første hold er for længst fyldt op.

Læs også artiklen: Til kamp for den mentale sundhed: Vær i livet