Jægernes haglskåle er med i regeringens plastikhandlingsplan

Regeringens plastikhandlingsplan landede i går med 27 initiativer, der skal mindske spild af plastik. Udvikling af alternativer til jægernes plastik-haglskåle, og et kommende forbud mod dem, er med som et punkt.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund

”Et cirkulært plastikforbrug”.

Sådan lyder regeringens vision i deres plastikhandlingsplan, som Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen lancerede i går, onsdag den 5. december.

Med den vision mener regeringen blandt andet, at plastikprodukter skal designes til genbrug og genanvendelse, og at det skal være slut med plastik i naturen.

Sammen med visionen følger en række, faktisk 27, initiativer, som i de kommende år skal gøre den til virkelighed. Nummer 12 på listen hedder:

Forbud mod ikke-nedbrydelige haglskåle

Brug af hagl-skåle af plastik, som ikke kan nedbrydes i naturen, skal forbydes. Til brug for udarbejdelse af et forbud udvikles en kravspecifikation for bionedbrydelighed under danske naturforhold.

- Danmarks Jægerforbund hilser visionen velkommen – plastik hører ikke hjemme i naturen. Visionen lægger sig tæt op ad den strategi på området, som en enig hovedbestyrelse vedtog sidste vinter. Derfor ser vi også frem til, at udviklingen af kravspecifikationer til alternativerne kan gå i gang. Det vil vi naturligvis gerne bidrage til, siger hovedbestyrelsesmedlem og politisk ansvarlig for miljø i Danmarks Jægerforbund, Marie-Louise Achton-Lyng.

Først udvikling, så udfasning

Med regeringens udspil skal processen med at udvikle kravspecifikationerne til de produkter, der engang skal afløse plasthaglskålen til at gå i gang.

- Vi har allerede et tæt samarbejde med producenterne om både udvikling og produktion af bionedbrydelige haglskåle, og der er gode alternativer på markedet i dag. Men vi skal naturligvis være helt sikre på at de alternativer, der komme i stedet for plasten, heller ikke efterlader kemikalier og andet skadeligt i naturen, når de nedbrydes. Men samtidigt skal vi også være helt sikre på, at sikkerheden er i orden for både mennesker og vildt med de nye patroner. Der skal altså først udvikles, før der kan udfases, og vi vil arbejde for, at udfasningen bliver over en acceptabel periode og efter tilstrækkelige test, siger Marie-Louise Achton Lyng.

Og det er altså det, som regeringens ønskede test af bionedbrydelighed under danske naturforhold og den deraf følgende kravspecifikation, skal sikre.

Sidste vinter udtalte Marie-Louise Achton Lyng om hovedbestyrelsens beslutning om at sige farvel til plast-haglskålen:

– Problemet med plast i naturen er enormt, og vi må alle bidrage med løsninger på hver vores felt. For os jægere gælder det om at få styr på den plast, som vores haglpatroner efterlader. Derfor skal vi jægere blive endnu bedre til at indsamle vores patronhylstre, og så skal der udvikles nogle nye haglpatroner med biologisk nedbrydelige haglskåle. Der findes allerede enkelte patroner på markedet, men der er behov for flere muligheder, og i den proces skal vi sikre, at både sikkerhed og miljøstandarder kan opretholdes på alle niveauer.

Regerings plastiskhandlingsplan skal udmøntes i den kommende 4-årige finanslovsperiode. Det vil sige fra 2019 - 2022. Du kan læse hele handlingsplanen her.