Offentliggjort den: 12. januar 2016

Tv-debat om ulve splittede seerne

TV2 bragte mandag den 11. januar et debatprogram om ulv på deres regionalstationer i Midtvestjylland og Østjylland. Et panel på ni personer skulle diskutere aspekterne ved ulvens tilbagekomst i Danmark, og heriblandt var Knud Pedersen som repræsentant for Danmarks Jægerforbund. Knud Pedersen er formand for kreds 2.

Studieværten valgte at bruge en stor del af sendetiden på at diskutere, hvorvidt ulvens tilbagekomst er sket ved naturlig indvandring eller fordi der var sat ulve ud. Her savnede man at høre lidt fakta omkring de mange DNA undersøgelser, som staten har ladet foretage. Knud Pedersen fremførte, at den nu så kendte Thyulv stammer fra et kendt kobbel, Milkeler koblet, syd for Berlin, som den ene ud af tre hvalpe, født i 2009.

Det er også fakta, at der tilbage i februar 2013 blev fundet DNA spor fra en halvbro til Thyulven (samme mor, to forskellige fædre - født i 2010) i St. Hjøllund Plantage.

Ulveforskere kom med fakta

Forskellige forskere var i studiet. Heriblandt seniorforsker Peter Sunde fra Aarhus Universitet. Han brugte en del af sin taletid på at oplyse om sine beregninger om ulvenes fødebehov, og mente at der var rigelig føde til en bestand i Jylland.

Forsker Hans Peter Hansen, der er dansker, men ansat ved Sverige Landbrugsuniversitet, fortalte, at overalt i Europa, hvor der er ulve, sker der ulovlig jagt på dyrene, som fjerner mellem 10 og 70 procent af de lokale bestande hvert år.

Den anerkendte svenske ulveforsker, Olof Liberg fra Grimsjö Vildtstation, som der blev vist klip med, oplyste, at ulovlig jagt i Sverige er så udbredt, at halvdelen af alle ulve, som dør, bliver skudt.

Hans Peter Hansen kaldte det et problem. Blandt andet af den årsag, at hvis forældreulve bliver skudt bort fra deres store hvalpe, ændrer disse adfærd til det mere problematiske.

Er ulve farlige?

Hvorvidt ulve er farlige for børnehavebørn og andre mennesker, blev der også brugt tid på at diskutere.

Knud Pedersen understregede, at Danmarks Jægerforbund holder øje med udviklingen af ulvebestanden. Jægerforbundet er også bekymrede i forhold til brugen af jagthunde, fordi man i Sverige oplever hyppige angreb og drab på især jagthunde. Dette er dog endnu ikke sket i Danmark.

Flere i panelet fortalte om, at der var set og fotograferet ulvehvalpe, så det må opfattes som et faktum, at der har været (og vel stadig er) ynglende ulve i Jylland.

Knud Pedersen refererede, hvordan Danmarks Jægerforbunds holdning til ulv er: Den er en vildtart i Danmark, den skal forvaltes via den forvaltningsplan, Jægerforbundet har været med til at udarbejde, og på sigt skal der indføres jagttid på arten.

Læs også: Ulven er ikke en hellig ko

Splittede seere

TV2 lavede en afstemning blandet seerne, hvor de kunne stemme ja eller nej til ulv.

54,5 procent stemte ja, 41 procent stemte nej, mens 4,5 procent var i tvivl.

Blandt borgerne i Ringkøbings-Skjern Kommune var der udtalt skepsis; to ud af tre stemte nej. Blandt borgene i Aarhus Kommune var billedet diametralt modsat: to ud af tre stemte ja.

Under jagt ved Borris i lørdags filmede Jan Mark en ulv, lige efter at han har nedlagt en kronhjort. Ulven løber forbi ham, og passerer også en rudel, som blot står og kikker på rovdyret. Se videoen her. Linket åbner i en ny fane.

Tekst: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund
Foto: Max Steinar, Danmarks Jægerforbund