Offentliggjort den: 14. oktober 2015

Børn skal lære, hvor maden kommer fra

I disse dage er en flok entusiastiske 13 til 15-årige kommende jægere på tur med Danmarks Jægerforbund, for at lære om at høste af naturens overskud på bæredygtig vis. Imens har en anden flok børn og unge overværet en dissektion af en løve i Odense Zoo. Vi mener, at vi i Danmark skal værne om den tradition, at vi lærer vores børn, hvor maden kommer fra, og hvordan naturen fungerer.

Aflivningen og dissektionen af giraffen Marius fik Københavns Zoo på hele verdens læber, og nu er en fynsk løve ved at gøre det samme for Odense Zoo. Det sker samtidigt med, at vi i Danmarks Jægerforbund har en flok 13 til 15-årige på efterårets Natur- og Jægerskole på Ledreborg. Her lærer de blandt andet om bæredygtig jagt, og er selv med i hele processen fra drabet til gryden. Det er helt naturligt og viden giver respekt for naturen og vildtet, mener vi i jægerforbundet.

- I en verden hvor disneyficeringen af naturen foregår i alle medier fra børnehøjde og op til de voksne, er det vigtigt, at vi holder fast i, at kød ikke vokser i kølediske. Det er dyr, vi spiser, og det er helt naturligt. Det skal vi lære vores børn, siger Claus Lind Christensen, formand i Danmarks Jægerforbund.

”Disneyficering” er et begreb, der har vundet frem de sidste år, og hentyder til det, at dyr og natur tilskrives menneskelige egenskaber - som i en disneyfilm.

Naturoplevelser til børn

- I Danmarks Jægerforbund er vi stolte af at være med til at give børnene de her oplevelser med naturen, og vi tror på, at det er vigtig læring, der udvikler en sund forståelse for naturen. Derfor har vi også mange andre aktiviteter for børn og unge, hvor vi blandt andet har naturformidlerkorpset, som tager ud til landets børn og fortæller om jagt og natur. Vi har også konceptet ”Vild mad i skolen”, der er et helt undervisningsforløb, som også tager børnene med i processen fra dyr til mad, fortæller Claus Lind Christensen.

Der er også stadig mange voksne danskere, for hvem kød er noget, der findes vakuumpakket i køledisken, og døden, der har banet vejen til gryden, er helt utænkelig. Her kan vi som jægere være med til at vise, hvor maden kommer fra og samtidigt fremme jagtens sag:

- På kredsmøderne opfordrede jeg til, at jægere, der har lidt i overskud, giver et stykke vildt til en ven eller nabo. Det vil jeg gerne gentage, og tilføje at man jo kan invitere dem over til klargøringen af vildtet også. Så er der lidt at snakke om henover Hunters Choice-øllen, siger Claus Lind Christensen.

Tekst: Kenneth Sletten Christensen, Danmarks Jægerforbund. Foto: Jonas Milvang Nørregaard