Kredsmøde i kreds 1: Genvalg og anstændig opførsel

Stop den rå tone på Facebook. Cirka 130 nordjyske jægere deltog i årsmødet i kreds 1, hvor medlemmerne blev opfordret til at tage en snak om jagtens etik og anstændig opførsel på de sociale medier.

Tekst: Jan Skriver
Foto: Jan Skriver

Det var en grundlæggende tilfreds formand for kreds 1, der en råkold forårsdag 3. marts kunne aflægge sin beretning for omkring 130 nordjyske jægere i Sport- og Kulturcenter Brovst, hvor jagthornsblæserne fra Åby Sogns Jagtforening indledte dagsordenen.

- I en tid, hvor forenings-Danmark er i tilbagegang, er det ikke så dårligt, at vi kan notere en fremgang, om end den er beskeden, i antallet af medlemmer på 0,2 procent, sagde Grethe Jakobsen.

Så nu er der 11.638 medlemmer af Danmarks Jægerforbund i den nordjyske kreds 1.

Kredsformanden opfordrede jægerne til at snakke mere med hinanden om flere af de grundlæggende aspekter i jagten og livet som jæger. Og så opfordrede hun til et opgør med den barske tone på Facebook.

- Hvis vi skal have flere medlemmer og brede vores interesse for jagt endnu mere ud til befolkningen, skal vi blive bedre til at snakke om etik og de dilemmaer, der kan være forbundet med jagt, sagde Grethe Jakobsen.

- Vi skal blive bedre til at forklare os overfor mennesker, som måske ikke kender til jagtens væsen. Hvorfor går vi egentlig på jagt? Og hvad er dit bedste argument for at blive medlem af Danmarks Jægerforbund? Hvad er det for et sprog, vi snakker? Det er langt fra alle mennesker, der forstår, hvad vi siger. Ved at diskutere mere indbyrdes kan vi blive bedre til at finde fælles fodslag og brede vores holdninger som jægere ud. Og så skal vi arbejde på at diskussionerne på Facebook ikke løber af sporet, som det sker alt for tit, lød det fra formanden for kreds 1.

Her blev hun bakket op af hovedbestyrelsesmedlem Leif Bach.

- Facebook har ofte en tone og et ordvalg, der er så forkert, at det kan holde medlemmer væk fra vores forening. Det er vigtigt at skrive det rigtige på Facebook, og det skal foregå i en sober tone. Derfor kan jeg kun opfordre til at bruge Facebook mere. Jo, flere der siger det rigtige, desto bedre er det for jagtsagen. Man skal skrive i en civiliseret tone, som svarer til den, man bruger, når man taler ansigt til ansigt, lød det fra Leif Bach, der blev genvalgt til fire år mere i hovedbestyrelsen.

I det hele taget var der genvalg over hele linjen på kredsmødet, som også bød på en opfordring til at give naturen en håndsrækning i form af faunastriber.

- Med LandboNord som primus motor var Danmarks Jægerforbund sammen med blandt andre Danmarks Biavlerforening og ornitologerne i 2017 med til at få etableret 60 kilometer faunastriber i Nordjylland til glæde for flora, fauna og mennesker. Jeg håber, at vi kan vække flere jægeres interesse for at få endnu flere faunastriber på markerne i år, sagde Grethe Jakobsen, der opfordrede medlemmerne til at søge råd hos markvildtrådgiver Anders Rishøj i Danmarks Jægerforbund.

Også vildtkonsulent Ivar Høst slog til lyd for at plante mere med en tanke på vildtet.

- Der er desværre kun få jægere, som søger tilskud til vildtvenlige beplantninger. Det er en skam, for det er ekstremt vigtigt, at vi hjælper markvildtet i en tid, da landbrugets marker bliver større, men fattigere på harer og agerhøns. Vi jægere er en vigtig indgang til et rigere dyreliv i agerlandet, lød det fra vildtkonsulenten.

På Kreds 1's nyhedsside kan du finde flere nyheder fra dagen: