Offentliggjort den: 23. november 2022

Vildtkrog med et strejf af historiens vingesus

Selvom det kunstfærdige stykke smedearbejde allerede har prydet gavlen på Jagtens Hus i nogle uger, var det først forleden at det lykkedes at samle de involverede håndværkere til fællesbillede og en velfortjent taksigelse, morgenmad og masser af røverhistorier på Kalø.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jes Mikkelsen og Jacob Munkholm Jensen

Lige så længe folk husker tilbage, har der hængt en vildtkrog på gavlen af jægerforbundets hus på Kalø. Det var en smuk, gammel vildtkrog, smedet af den hæderkronede smedemester og i øvrigt fremragende flugtskytte Hans Thomsen, men i forbindelse med nedrivningen af de gamle bygninger op opførelsen af det nye Jagtens Hus i 2016, forsvandt den. Ingen ved hvor krogen blev af. Måske røg den ud med brokker og skrammel, eller også bryder den i dag en entré, et køkken eller gavlen i en jagthytte et sted.

Men uomtvisteligt var det i hvert fald, at det nye Jagtens Hus selvfølgelig måtte have en ny. Og hvem anden end Gl. Estrups Smedelaug skulle kunne være leveringsdygtigt i et sådant stykke arbejde? Det traditionsrige smedelaug på Det Grønne Museum på Djursland blev stiftet 1985 og har til formål at bevare og formidle kendskabet til smedefagets ældre traditioner og arbejdsmetoder gennem praktisk oplæring og ved at demonstrere smedearbejdet for publikum.

Derfor var det da også en oplagt opgave, som fire af laugets medlemmer fik stillet af Danmarks Jægerforbund for halvandet år siden. Trods forsinkelser på grund af COVID-19, blev den færdige krog leveret til Jagtens Hus efter sommerferien, og har allerede været i brug ved adskillige lejligheder. Alligevel var det først i sidste uge det lykkedes at samle de fire smede bag den fornemme indsats, nemlig mestrene Steffen Laursen, Preben Hansen, Jens Anders Rasmussen og Finn Midtskogen til en formel taksigelse, lidt morgenmad og hygge på Jagtens Hus. Tre af de fire er – eller har været – i øvrigt selv jægere, så det er klart, at det ikke kun flød over med røverhistorier fra smedjen, men også fra mangen en jagtoplevelse igennem et rigt jægerliv.

Krogen er håndsmedet udi hver eneste lillebitte detalje, er lavet af det rene jern og bugtet og formet i essen og med tang, hammer og ambolt. På spørgsmålet om hvor lang tid de fire smede har brugt på opgaven, svarer Steffen Laursen:

- Det kan slet ikke gøres op i arbejdstimer, men jeg kan forsikre dig for at det er mange. Men man skal jo også huske på at smedelauget på Gl. Estrup også handler om andet end hårdt arbejde ved essen. Så krogen hér er også skabt i en stemning af kvalitetstid og hygge.

Steffen Laursen er hovedmanden bag projektet, og er desuden den, der har fået æren af at bøje jægerforbundets kendte and i jern. En opgave, han tydeligvis har løst til perfektion. Steffen Laursen blev udlært smed i 1968, og toppede siden op med et svendebrev som blikkenslager.

Smedelauget har i dag 56 medlemmer, og åbner den gamle smedje på Gl. Estrup i forbindelse med en række større arrangementer, som f.eks. den årlige landbrugsmesse, høstdag og pløjedag. Her kan man opleve smedene i aktion, med hvidglødende jern i essen og på ambolten, så gnisterne springer – med håndværksmestrenes kendetegn på hovedet, nemlig den gode, gamle bowlerhat.

- Alle kan være med i vores laug. Man behøver ikke nødvendigvis at være udlært smed, men man skal have interessen for det gamle håndværk. Så kan alle lære kunsten at bøje jernet i ilden, i hvert fald til et vist niveau, fortæller Preben Hansen, som har været smed af Guds nåde i 56 år.

Mon ikke han er en knag til at lære fra sig? Jeg tror det.