Offentliggjort den: 27. oktober 2022

De gyldne spørgsmål: Valg af race, opdrætter og hvalp

Det er et stort ansvar at anskaffe sig en jagthund. Hvad skal man overveje ift. race, valg af opdrætter og al praktikken, der følger med? Det giver Jens Heine, tidligere ansat i Dansk Kennel Klub og opdrætter igennem mange år os nogle rigtige gode bud på. Hans passion og erfaring kan i dén grad hjælpe kommende hundeejere i deres overvejelser.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Som bekendt er hunden jo menneskets – og ikke mindst jægerens – bedste ven, og rigtig mange jægere ender før eller siden som den lykkelige ejer af en firbenet jagtkammerat. Men hvilke overvejelser man skal gøre sig når man skal ud og anskaffe sig en hund? Et klassisk spørgsmål, som slet ikke er så ligetil endda.

- Som det første skal man jo som familie finde ud af om man kan tilpasse sin livsstil til at have en hund. Det kræver jo års arbejde og der er masser af træning, hvis man skal have en funktionsdygtig jagthund ud af det. Så man skal spørge hinanden om man kan gøre det, om man har den fornødne plads i kalenderen? Hvad med en travl hverdag som et nyt lille individ skal passes ind i? Og når man har gjort sig disse ting klart, så kan man begynde at brede feltet mere ud.

Svaret kommer fra Jens Heine, opdrætter af Golden Retrievere igennem mange år og tidligere ansat i Dansk Kennel Klub. Vi har spurgt ham til råds om anskaffelse af hundehvalpen, om opdræt og valg af race. Som opdrætter føler Jens Heine en moralsk og etisk forpligtigelse. Sælger man det rette produkt til den rette køber, så er det en win-win. Kommer de et halvt år efter sig siger, at det alligevel ikke var det, de ville have, så står du med et omplaceringsproblem og i værste tilfælde en internathund. Det er med andre ord et kæmpe ansvar at man som opdrætter sørger for at folk får det, de har behov for.

- Jeg plejer at spørge mine egne hvalpekøbere om de har plads til en ny baby i huset. Man køber jo et nyt familiemedlem og skal behandle hunden som sådan, mener jeg. At de så ikke behøves være i sofaen og i sengen, er så en anden ting. Men den skal gerne indgå som en stor, god del af familien.

Oftest er køberne velforberedte, men det sker alligevel af og til, at der et stykke inde i samtalen opstår fokus på ting, de alligevel ikke har tænkt over.

- Det kan f.eks. være at sådan en lillebitte hvalp stort set skal ud at tisse en gang i timen – hele døgnet, og at man hele tiden skal være meget OBS på de signaler, som hvalpen udsender. Folk har måske ikke sat sig nok ind i hvor meget træning det faktisk kræver for at få en hund, der lever op til deres egne forventninger. Det er jo ikke sikkert at alle skal på jagt med den, men en familiehund skal også være velopdragen, gå pænt i snoren og lystre, for ellers bliver det jo 12-15 års helvede, eller hvor længe den nu lever.

Udover det med tid og træning, har du så andre gode råd, man bør tage i betragtning?

- Der er jo det med racen. Har man gjort sig overvejelser om det er den rigtige race, man har bestemt sig for. Set med jægerøjne skal man selvfølgelig tænke over hvilken slags jagt, den skal bruges til. Det er jo rimelig vigtigt. Har man 500 hektar hede, så skal man nok tænke på en stående hund. Er det gravjagt, man går på, er det en gravsøgende hund. Og så skal man jo også tænke på, at uanset hvilken jagthunderace man vælger, så vil den jo være arbejdsløs jagthund den største del af året. Og her skal den fungere som familiehund.
Jens Heine anbefaler potentielle købere at besøge flere opdrættere – gerne fire-fem stykker – før man beslutter sig:

- Og mit råd er altid at gøre det når opdrætteren ikke har hvalpe. Fordi der sker altid noget inde i de fleste menneskekroppe når de får sådan en lille dunet ting op i favnen. Så kan man sælge alt. Så kør ud og besøg nogle forskellige opdrættere og vælg det sted, hvor kemien er bedst. Og så må man nogle gange acceptere, at der måske kan gå et helt år, før den pågældende opdrætter har et nyt kuld hvalpe. Så kan man jo passende bruge tiden på at forberede sig grundigt, lave noget research, besøge en jagtforening og træningspladsen dér for at se om det er noget. Se træningsvideoer på youtube – der er jo i tusindvis derude – nogle bedre end andre. Og når så det år er gået og man får sin lille hvalp, så er man rigtig godt klædt på til at få et nyt familiemedlem.

Hør hele det spændende interview med Jens Heine om valg af race, opdrætter og hvalp i Danmarks Jægerforbunds podcast-serie om jagthunden: