Offentliggjort den: 30. maj 2022

Nyudklækkede terrænskydeledere

I maj blev der for første gang i omtrent 10 år afholdt terrænskydelederuddannelse i Danmark. Det skete på Ulfborg Skyttecenter, og nu er et nyt hold terrænskydeledere klar til indsats. DGI Skydning og DJ stod bag.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: DGI Skydning

Det skete i weekenden den 6.-8. maj, og det var på mange måder en historisk weekend på Ulfborg Skyttecenter. Det var nemlig første gang i omtrent 10 år at der kunne udklækkes et nyt kuld terrænskydeledere i Danmark - en uddannelse, der igennem årene har været stærkt efterspurgt vidt og bredt. Kurset blev afholdt af Danmarks Jægerforbund og DGI Skydning. Jægerforbundet havde 3 af de 16 pladser på kurset, men grundet sygdom kunne en af jægerne og en af sportsskytterne ikke deltage, så antallet af kursister var i praksis 14. To DJ-medlemmer deltog, og de bestod begge kurset.

- Dette kursus er et godt eksempel på, at når vi arbejder sammen på tværs af de skydende organisationer, kommer der som oftest noget rigtig godt ud af det. Det glæder mig, at vi igen begynder at få uddannet banelæggere (terrænskydeledere Red.), så vi kan få afviklet en masse jagtfeltskydninger mv., siger Marie-Louise Munch Achton-Lyng, formand for jægerforbundets våbenudvalg.

Danmarks Jægerforbund stillede med våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen som instruktør, og fra DGI Skydning var det Henrik Søndergård Møller, Preben Pedersen og Bjarne Olesen. Det er også disse fire, der har været nøglepersoner i forhold til at få uddannelsen op at køre igen. Uddannelsen består af i alt tre dele, hvoraf del 1 - kort- og orienteringslære - blev afviklet som online kursus forud for weekendens fysiske fremmøde. I løbet af del 2 og 3 kom deltagerne igennem sikkerhed og det praktiske ift. banelægning, hvorefter det hele sluttede med en skriftlig prøve og en individuel evaluering.

Ifølge Jesper Søgaard, Riffelkoordinator for Kreds 7 Øst, som deltog i forløbet, har der været tale om en superrelevant uddannelse:

- Det hele har været lærerigt, underviserne har været meget kompetente på de forskellige områder, og faciliteterne i Ulfborg har dannet fine rammer om uddannelsen. Jeg føler mig klar til at komme hjem og lægge baner til jagtfeltskydninger, siger Jesper Søgaard.

Allerede nu er der efterspørgsel på endnu et forløb, og DGI Skydning og Danmarks Jægerforbund planlægger at afholde endnu en uddannelse i løbet af 2023. Nærmere info vil tilgå de enkelte kredse, når dato mv. er på plads.