Millimetertæt afgørelse

FM i bue blev den snævreste afgørelse i DJ’s historie. Hele fire skytter havde skudt 138 point, så podiet skulle afgøres med én pil til slut. Afgørelsen blev ultra snæver: der kun var ni millimeter mellem nr. 1 og nr. 4!

Tekst: Max Steinar
Foto: Max Steinar

Det var lummervarmt, men ellers fint skydevejr, da præcis 50 buejægere mødtes på Eventpark i Løsning for at afgøre årets forbundsmesterskab i bue. Banen var udlagt i det parklignende område, som hører til den fantastiske ejendom, tilhørende den ivrige buejæger Brian Jensen.

Skytterne blev delt op i såkaldte patruljer, bestående af fire skytter i hver, som startede på hver sin post rundt i området på samme tidspunkt. Planen var, at man dermed praktisk taget kunne undgå ventetid.

Som altid bestod målene af 3D fugle og dyr, anbragt på vidt forskellige afstande og under vidt forskellige forhold. Som for eksempel at skyde i en vinkel på mere end 45 grader nedad – hvor man også lige skulle undgå at ramme en gren på vejen.

Eller som at stå og balancere på sten ude i en sø, og derfra ramme to forskellige mål på 23 og 30 meters afstand.

FM i bue adskiller sig på flere punkter fra jægerforbundets andre skydemesterskaber. Det første punkt giver sig selv; det larmer ikke. Men også hvad angår markering og point, for det er patruljerne selv, der står for det. 3D figurerne har et udskifteligt centrum, hvor ringe markerer fem og tre point. Her er også en forskel til de andre skydemesterskaber. Skyder man forbi en lerdue, mister man det point. Skyder en bueskytte forbi pointgivende område – så får han eller hun minus ét point. Det koster altså at være sløset!

Løbende mål

Bue og pil er krumbanevåben. Det er et forholdsvist langsomt våben, hvor pilens bane er langt mere krum end både et haglskud eller et riffelskud. Derfor er det i praksis et våben, man anvender til jagt på stillestående mål. Normalt. For der findes buejægere, der kan de mest utrolige ting med deres bue. Vil du se det med egne øjne, så gå på nettet og søg på Tim Wells. Han er en amerikansk buejæger, der mestrer at skyde bl.a. ænder i luften – mange ænder.

Til FM var post 16 et løbende vildsvin, så at sige. Mange af buejægerne havde aldrig prøvet at skyde til bevægeligt mål – så hvilket foranhold skulle man have?

Arrangørerne erkendte sværhedsgraden, hvorfor skytterne fik lov at slippe tre pile mod grisen, hvoraf kun den bedst placerede pil talte.

John B. Johansen var til sit første FM, fordi han havde ladet sig ”lokke” til at deltage. John har stadig til gode at nedlægge noget med sin bue, så han har ikke spandevis af erfaring. Men han fik skruet både mesterøjet og foranholdet rigtigt sammen, og placerede søreme den første pil i Bulls eye – fem point!

Smilet på hans ansigt sagde det hele – jeg tipper, at John også deltager i FM til næste år.

Kun tre klasser

Der er kun tre klasser med til FM i bue: compound, compound dame og traditionel. Altså ikke traditionel dame – eventuelle kvindelige skytter skal altså konkurrere mod herrerne i traditionel. Sådan som Stine Kjær Lefèvre gjorde. Med det flotte resultat, at hun fik sølv i kampen mod fem mandlige skytter.

I klassen for traditionelle buer – som dækker over recurvebue og langbue – er der ingen hjælpemidler i form af sigte eller compoundbuens hjul-udvekslingssystem. Derfor skal skytternes bedømmes ud fra dette, og ikke ud fra, hvad compound skytterne præsterer.

Der var fire deltagere i dameklassen, hvor især guldvinderen, Kirstine Godskesen, gjorde det fremragende.

Desværre var der ingen juniorer – altså skytter under 21 år – som havde tilmeldt sig. Måske der bliver ændret på det til næste år?

Omskydning

Da pointene blev talt op, viste det sig, at ikke færre end fire skytter i den store compound klasse alle havde skudt 138 point af de 150 mulige (30 mål med fem point som det maksimale på hvert mål). Herfra var der et spring på otte point ned til den femtebedste.

De fire skulle altså ud i meget enkel omskydning, der afgøres med kun én pil. Den, som træffer tættest på centrum af målet, vinder.

De fire var Martin Jensen, Jacob Tinghede, Eigil Frey og Orla Hansen.

Målet var en fasan. Vel at mærke lavet i jern – hvor kun centrum var blødt materiale. Og centrum var kun cirka otte cm! Skudafstanden var 20 meter. Ramte pilen ikke det bløde materiale – ville den blive ødelagt. Buejægere har det som James Bond – de præsterer bedst under pres.

Martin Jensen lagde som nævnt for. Den unge fynbo valgte at sætte sig på knæ. Pilen sad tæt centrum! Dermed havde han sat de tre andre under pres.

Det pres formåede både Jacob Tinghede og Eigil Frey at løfte, for de satte også deres pile så tæt på centeret af centrum, at det på afstand var umuligt at afgøre, hvem der var tættest.

Så var det Orla Hansens tur. Han er både formand for Danmarks Jægerforbunds Bueaktivitetsudvalg samt ikke mindst forsvarende mester, så der hvilede et vist pres på bornholmerens skuldre.

Dagen var startet uden nogen vind, men den havde rejst sig i løbet af dagen. Da Orla trak buen, skete det synkront med, at vinden løftede sig et par meter i sekundet. Ikke meget – men der skal helle ikke meget til at flytte træf de afgørende millimeter.

Det er tilladt at slække buen, og tage den ned, og det valgte Orla klogelig at gøre efter ret lang tid.

Da vinden aftog, hævede han buen, sigtede et par sekunder, og slap. Også hans pil var tæt på centrum.

Ni mm

De fire finaledeltagere og alle tilskuerne ilede frem – spændingen var stor.

Tom Buxbom, som var skydeleder, fik fundet tommestokken frem. Det viste sig, at Martin Jensens pil havde truffet 20 mm fra centermidten. Jacob Tinghedes pil var 16, Eigil Freys 15 og Orla Hansens sølle 11 mm. Altså en ret ”klar” sejr med fire mm. Bredden på ordet ”fire” her i Jæger er fem mm bredt – så har du en fornemmelse af hvor skarp afgørelsen var.

Årsmødet

Sidst på eftermiddagen afholdt buejægerne deres årsmøde. Efter at formanden for Buepolitisk Udvalg, Jørgen Vester, havde budt velkommen, fortalte formanden for Bueaktivitetsudvalget, Orla Hansen løst og fast omkring hvad der havde rørt sig i årets løb, og hvad der var af aktuelle sager.

Orla opfordrede forsamlingen til at dele deres erfaringer med hvad der fungerer godt i deres respektive foreninger. Og bad jægerne om at overveje, om der mangler undervisning eller kurser i, hvordan man camouflerer sig, eller hvordan man bliver klog på emnet vind og fært. Eller andre emner.

Det var andet år i træk, at FM blev afviklet i de flotte og meget brugbare rammer i Løsning, men det bliver ikke nødvendigvis samme sted i 2023, fortalte Orla Hansen til Jægers udsendte, idet udvalget hylder det princip at komme rundt i landet.

Resultatliste

Compound