Offentliggjort den: 13. juni 2022

Madens folkemøde – vildt på tallerkenen

Da Foreningen Madens Folkemøde d. 3. og 4. juni inviterede til udendørs madmesse i smukke omgivelser ved Maribosøerne var det i år med fokus på vild mad.

Tekst og Foto: Thomas Lindy Nissen

Mellem 8.000 og 10.000 besøgende lagde i år vejen forbi Engestofte Gods for at deltage i Madens Folkemøde. På folkemødet havde en bredde skarer af madglade danskere muligheden for at dele viden, holdninger og madglæde i en let brise under en behagelig sommersol.

De senere år er der opstået en øget interesse blandt danskerne til at bruge naturen, hvorfor man havde sat fokus på vild mad. Sankning, fiskeri og jagt var således blandt temaerne i de mange debatter og oplæg, der i løbet af de to dage blev afviklet på en række scener, som var opstillet både udendørs i telte og indendørs i de imponerende bygninger, som omkransede en del af udstillerområdet.

Jagtens værktøjer

Det vakte selvfølgelig en del interesse da direktør for Nationalmuseet Rane Willerslev, skrånede over pladsen med et riffeletui i hånden og en række jagtrelaterede værktøjer i et værktøjsbælte hængt om halsen. Hvorfor nu det?

- Jeg synes det er svært at tale om jagt, uden at ligesom vise nogle af de remedier, vi bruger. Jagt er en meget konkret ting, som det er svært at forklarer på et filosofisk plan, og her kan jagtgrej være med til at bringe snakken ned på jorden, forklarede han.

Klokken 11.00 om lørdagen underholdte nationalmuseumsdirektøren – flankeret af slagter Michael Museth – således om jagt- og madkulturen i stenalderen og blandt oprindelige folk. Undervejs tilberedte Museth indmad over bål, hvilket gav Willerslev og enkelte af de modigste tilhørere mulighed for at smage på bl.a. rå lever.

De to var helt sikkert et trækplaster på dagen, hvor rigtigt mange fandt vej til det underholdende foredrag.

Dialog og debat

I en af de renoverede avlsbygninger deltog naturvejleder ved Danmarks Jægerforbund Franz Holmberg i en debat om bl.a. sankning, offentlighedens adgang til naturen og muligheden for at bruge nationalparkerne. Holmberg og meddebattørerne Frank Erichsen (Bonderøven), Niels Plum (jæger og biolog) og Nina Fay Christensen (underviser og sanker) havde undervejs nogle interessante snakke.

Bl.a. blev offentlighedens adgang til naturen i ynglesæsonen og i jagtsæsonen vendt, ligesom det blev debatteret om et sankekort – altså en slags jagttegn for sankere – skulle indføres for at regulerer offentlighedens stigende interesse for at bruge naturen og høste af den. Franz Holberg var her af den holdning, at information og uddannelse måske nok var bedre end en yderligere bureaukratisering af naturbrugere. Frank Erichsen kunne fortælle, at han tidligere havde prøvet at pushe et sankekort hos miljøministeriet, men uden det store held.

Krabber, urtepølser og forædlet vildt

I de mange små boder diskede udstillerne op med alt godt fra både landbrugets og naturens eget spisekammer. I et lille telt havde engagerede medarbejdere fra Meyers Madhus et bud på, hvordan krabbebifangster eller indsamlede krabber kunne anvendes i krabbebisque. Og hvorfor ikke spise sig ud af problemerne, både med umiddelbart uanvendelige bifangster såvel som invasive arter som signalkrebs og stillehavsøsters.

I andre boder kunne der smages på honning, insektburgere, gin eller forædlet vildt. Sidstnævnte ved LF Vildt- & Fjerkræslagteri, som har base i Nakskov. De tilbød bl.a. smagsprøver af varmrøget andebryst, fasan- og kaninpølser samt røget rådyrmørbrad og -filet. Standen – der således kunne tilbyde en slags vild, nordisk tapas – syntes godt besøgt. Det var også LF Vildt, der havde leveret den råbuk, som jæger, influencer og kogebogsforfatter Mette Karin Petersen senere forlagde og tilberedte smagsprøver af på bålmadspladsen.

Værdifuld formidling til ikkejægere

- Jeg er ikke kok, men spiser vildt som hverdagsmad, fortalte den unge formidler, der undervejs i forlægningen berettede for publikum, hvordan hun selv kom i gang som jæger, og hvad jagten betyder for hende med mere.

Mette Karin Petersen var involveret i folkemødet i eget regi, men til daglig er hun også del af formidlingstilbuddet Bliv Naturligvis og er således et stærkt kort for jagten og jagtens fremtid, ikke mindst på et folkemøde som her, hvor størstedelen af deltagerne ikke selv er jægere.

- Personligt synes jeg, at det er blandt ikkejægere, jeg kan gøre den største forskel, ligesom formidling til børn er værdifuldt for jagten, sagde hun under forberedelserne til sit oplæg.

Vildt taler til tidens trend

- Et folkemøde som dette kan godt betegnes som en slags fætter-kusine fest for maddanmark, og det er med høj sandsynlighed her, fremtidens stjernekokke finder lidt inspiration, når de kigger forbi. Alt i alt synes jeg, det er meget positivt, at jagten og vildtet har fået en plads her, hvorfor vi fra Danmarks Jægerforbunds side også havde valgt at bakke op om det igen i år, sagde Franz Holmberg efter debatten.

Den vilde mad og mad af vildt taler til tidens trend, hvor spørgsmål om fremtidens fødevaretyper og fødevareproduktion er et hot emne. I fremtiden er vildt på tallerkenen stadigvæk noget, vi ikke kommer uden om – akkurat som det blev vist på Madens Folkemøde 2022.

Se stemningsfilmen fra arrangementet her: