Offentliggjort den: 27. juni 2022

Jagt og natur som socialpædagogisk redskab: "Jagten har et potentiale, som ikke bliver udnyttet"

Temadag for ansatte i Brøndby kommunes ungeindsats havde jagt og natur på programmet. For jagten - og alt det, der følger med - har et stort socialt potentiale.

Tekst og Foto: Johannes Bojesen

Anders Larsen arbejder som pædagog i afdelingen for læring og oplevelser i Brøndby Kommune. Samtidig er han ivrig jæger, jagttegnsunderviser og naturformidler. Under overskriften ”Alternative aktiviteter i naturen” holdt han i foråret en temadag for ansatte i kommunens ungeindsats. I sit årelange sociale arbejde har Anders Larsen tidligere brugt naturen meget. Den kan fastholde de unge i nuet, lære dem at slappe af og at tænke abstrakt, fortæller han. Men den jagtlige vinkel tilfører et ekstra lag. Temadagen startede på Greve Skydebane:

- Når du skyder bliver du grounded. Du skal være i nuet og koncentrere dig. Samtidig er der nogle aspekter omkring sikkerhed, etik og hensyn til andre mennesker, man bliver nød til at acceptere, for at være med. Det er vigtig læring, for unge mennesker, der kan have problemer med f.eks. misbrug og kriminalitet. Og så er skydning jo spændende og noget, der kan fange dem, forklarer Anders Larsen.

Derefter stod programmet på vinterbad i Brøndby Havn, og en efterfølgende snak om hvordan udsatte menneskers alarmsystemer er aktiverede, og at de derfor har behov for aktiviteter, der giver ro. Sidst på dagen forlagde gruppen et dyr og tilberedte det over bål:

- Samlingen omkring bålet taler til urmennesket i os, lige som jagten også gør. Der bliver fortalt historier, grint og givet slip. Det kan noget i forhold til fordybelse, ro og fortrolighed, siger Anders Larsen, der længe har tænkt over jagtens sociale potentiale.

Ikke kun for ”vestegnens” udsatte unge, men også for andre målgrupper:

- Vi har ikke mange fag, hvor der er implementeret diskussioner om etik, moral og fælles ansvar, men de begreber er en central del af jagttegnsundervisningen i dag. Vi hører forældre til jagttegnselever fortælle, at unge, der har svært ved at få det til at fungere i skolen, pludselig sidder og læser bøger om jagt! Samtidig er jagten også en mulighed for at blive en del af et fællesskab. Hvis jagten først fanger dig, og du måske har en tendens til at lave ting, du ikke skal, får du en indre stopklods. Du risikerer nemlig at miste muligheden for at gå på jagt, hvis du gør noget dumt. Jagt handler om meget mere end natur og dyr og den har et potentiale, som ikke bliver udnyttet optimalt.

- Det var første gang jeg lavede sådan en dag for en hel personalegruppe. De kunne absolut se perspektiverne i det, og samtidig se hvordan det kan styrke deres vigtige arbejde med relationer, slutter Anders Larsen.