Offentliggjort den: 15. juni 2022

IT-system har spændt ben for indberetning af fuglevildt

Tekniske problemer har gjort det svært at indberette udsætning af fuglevildt og anmelde biotopplaner i foråret 2022. Systemet fungerer nu, men langsomt, og en ny IT-løsning er på vej i 2023. Det skriver Miljøstyrelsen.

Tekst: Miljøstyrelsen

Mange jægere har i foråret 2022 oplevet at sidde forgæves foran computeren for at indberette deres udsætning af gråænder, fasaner og agerhøns eller for at anmelde en biotopplan. Systemet har enten fungeret så langsomt, at nogle har tabt tålmodigheden, eller de har oplevet så mange fejlmeldinger undervejs, at de har måttet opgive. Andre har slet ikke kunnet logge på, og det har med rette skabt en del irritation.

Miljøstyrelsen beklager de gener, brugerne har oplevet, og har gennem flere måneder arbejdet på en acceptabel løsning.

Forlænget frist

På grund af de mange systemfejl er fristen for at anmelde biotopplaner rykket fra 1. maj til 1. juli. Desuden er kravet om, at man skal indberette enhver udsætning af fuglevildt senest én uge efter, den har fundet sted, afskaffet ind til videre. Udsætningen skal dog anmeldes så hurtigt, som det er teknisk muligt, Årsagen til de mange fejl ligger i indberetningssystemet, som er 13 år gammelt. Det kan ikke længere opdateres, så det kan fungere acceptabelt på et tidssvarende niveau, og derfor vil alle funktioner vedrørende udsætning og biotopplaner bliver flyttet til et nyt IT-system i 2023.

Miljøstyrelsen beklager

- Vi håber, at problemerne vil bliver løst, når vi går over til det nye system, men vi har desværre ikke mulighed for at fremskynde processen, fordi systemet stadig er under udvikling. Vi undskylder besværet over for de brugere, der oplever uacceptable ventetider og vanskeligheder med indberetningerne, og vi gør, hvad vi kan for at sikre en acceptabel funktionalitet, ind til det gamle system kan udfases, siger kontorchef i Miljøstyrelsen Jens Skovager Østergaard.