Offentliggjort den: 24. oktober 2022

Familiedag med jagt, fiskeri og frisk luft

Danmarks Jægerforbund og Naturstyrelsen Thy bød børn, unge og deres familier til et udendørs kig ind i jagtens verden. Det blev en dag med nærkontakt til natur, jægere, hundefolk og lystfiskere.

Tekst og Foto: Jan Skriver

Med udsigt til Vandet Sø gik Jagt- og Fiskedagen i luften under Thys høje himmel, hvor stålgrå, regntunge skyer til en begyndelse om formiddagen lagde en dæmper på fornøjelsen ved at være ude i det fri. Men over middag brød solen for alvor igennem, og så åbenbarede naturen sig i al sin skønhed, mens publikum fik det ene kig efter det andet ind i jagtens og lystfiskeriets univers. Efter to år med aflysning af arrangementet på grund af corona var Jagt- og Fiskedagen, der altid løber af stablen i efterårsferien, tilbage på bredden af Vandet Sø.

Og dagen bød på et varieret program, hvor en bred vifte af frivillige fra Danmarks Jægerforbund demonstrerede discipliner fra bueskydning, lerdueskydning, jagthundetræning over strand- og havjagt til toner af jagthorn. I løbet af det fem timer lange arrangement kiggede cirka 700 gæster indenfor på arealet ved søen, der for niende gang lagde scene til Jagt- og Fiskedagen, der arrangeres i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Naturstyrelsen.

- Det hele handler så at sige om at sætte ansigter på jagt og fiskeri, og på at vise, at det er ligeså naturligt at nedlægge vildt og fange fisk, som det er et plukke svampe og bær for eksempel, siger Tommy Hansen, der er vildtkonsulent i Naturstyrelsen Thy.

Da han var vildtkonsulent på Bornholm, fik han ideen til en årlig Jagt- og Fiskedag, hvor et publikum, der måske ikke umiddelbart er dus med jagtens og lystfiskeriets verden, får mulighed for at kigge jægere og fiskere over skulderen. Og på måske selv at blive fristet til at betræde Dianas stier.

Tommy Hansen tog ideen med til Thy, da han blev Naturstyrelsens vildtkonsulent i landet mod nordvest, og lige siden har Danmarks Jægerforbunds kreds 1 været med til klæde arrangementet på i form af en lang række aktiviteter. I det store telt kunne børnene for eksempel stikke deres hænder ind i seks forskellige rørekasser, hvor de så skulle gætte, hvad der gemte sig derinde i mørket. Var det en rådyrtunge, en grankogle eller en duefjer, lød spørgsmålet i kasse nummer 1. I mindre telte kunne man se pelsværk fra en lang række dyr, og der var trofæer og kranier lagt frem til nærmere studier.

Man kunne også betragte et udsnit af efterårets nedlagte fuglevildt og få nærkontakt med regulerede mårhunde og en snak om invasive rovdyr i naturen. Og naturligvis vankede der i dagens løb smagsprøver af nedlagt vildt stegt over bål, mens der i ny og næ var musik til i form af jagthorn.