Offentliggjort den: 04. maj 2022

DJ søger aktindsigt i it-skandale

Spørgsmålene står i kø i sagen om Politiets nye digitale våbenregister. Hvem har ansvaret for nedbruddet og de lange sagsbehandlingstider, og hvordan kunne det gå så galt? Ingen synes rigtigt at kunne svare, og derfor har DJ søgt om aktindsigt i sagen.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Sagen om det kuldsejlede våbenregister er på mange måder som et vådt stykke sæbe. Den er ikke til at få ordentligt fat om. Der er så mange aktører, som siger noget forskelligt, og intet af det, der bliver sagt er særligt konkret.

Hvad der derimod er tindrende konkret er, at siden den 18. januar 2022 har Politiets betjening af våbensager i Danmark været stort set brudt sammen – alt sammen på grund af et nyt it-system leveret af firmaet Netcompany.

Men ingen kan rigtigt svare på, hvorfor systemet ikke var færdigudviklet og gennemtestet inden lanceringen? Ej heller hvorfor man alligevel valgte at trykke på startknappen, når man nu vidste, at systemet ikke virkede?

For at søge nogle svar på de spørgsmål, og for at blive klogere på, hvem som sidder med ansvaret, har Danmarks Jægerforbund søgt aktindsigt i forskellige mailkorrespondancer mellem Rigspolitiet og Netcompany og mellem Rigspolitiet og Justitsministeriet.

Hvornår materialet bliver udleveret til Danmarks Jægerforbund, vides ikke.