Offentliggjort den: 29. juli 2021

Seje børn på bukkejagt

Sommerens fedeste camp for piger og drenge bød på bukkejagt, fiskeri, bueskydning og fri leg under åben himmel. Hver af de otte lejre, der var fordelt over hele landet, sluttede af med kåringen af årets Robin Hood.

Tekst og Foto: Karina Demuth

Ud af soveposen klokken fire, af sted på listetå i morgendisen og derefter sidde musestille og vente på bukken mens man hører skoven vågne og mærker solen tørre det våde græs. Det var en fast del af programmet på sommer-camp'en BlivNaturligvis, der er et årligt tilbagevendende tilbud til seje unger i alderen 8 - 13 år.

En eventyrlig og oprindelig verden

- Vi lever på en måde, hvor vores børn kommer længere og længere væk fra naturen og ind i en byverden, hvor man spiller computer og går i skole, og hvor der er en masse regler, forklarer campleder i Bidstrup skovene Carsten Lønberg om baggrunden for BlivNaturligvis, der er blevet til i et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund.

- Når vi tager på camp, træder vi ind i en eventyrlig og oprindelig verden, hvor tiden går med at snitte med kniv, klatre i træer, fiske og svømme i en kold skovsø, hugge brænde og gå på jagt, så vi (måske) får kød på bålet til aftensmad.

Mobilen har vi selvfølgelig efterladt derhjemme, og det giver et helt andet fokus. Ungerne leger med hinanden på kryds og tværs, små og store, piger og drenge, og det er fantastisk at opleve, hvor tændte og koncentrerede de bliver, så snart de får en kniv, en bue eller en fiskestang i hånden. Det er tydeligt, at det rammer et stærkt instinkt fra dengang, vi var jægere og samlere, og det at finde nogle evner, som man ikke anede, at man havde, giver en enorm selvtillid og glæde.

Fra bybarn til natur-nørd på tre dage

Nogle af BlivNaturligvis-børnene har fisket og gået på jagt med far, mor eller bedsteforældre fra de var små, mens andre er nye i naturen. En af de nye er Carlo Boy Nielsen Bonnesen fra København.

- I min familie ved vi en masse om ting, som man kan se på film eller læse om i bøger. Men vi er ikke særlig naturlige, og har aldrig været på jagt eller sovet i en skov, fortæller han.

- Jeg synes, at det er helt vildt sjovt, at jeg nu kan noget, som ingen andre i min familie kan. Når jeg kommer hjem, kan jeg vise, hvordan man skærer en fasan op og finder hjertet. Jeg kan også binde en fiskesnøre og samle vilde urter i naturen, som vi kan spise. Og det allerbedste? Det bliver helt sikkert at demonstrere, hvordan man selv kan lokke bukken frem i en lysning i skoven ved at banke og ruske lidt i et ungt træ. Så tror han nemlig, at det er en anden buk, der gnider sit gevir (eller opsats som det hedder), og det vil få ham til at blive nysgerrig og måske til at komme frem for at forsvare sit territorium.

Book en gratis jæger

Der har været rift om pladserne på sommerens BlivNaturligvis-lejre, og efterårsholdene er allerede ved at være godt fyldt op. Heldigvis er der også andre muligheder, for gennem BlivNaturligvis kan man som skole eller dagtilbud ganske gratis få besøg af en jæger eller sportsfisker, der kan fortælle en masse om jagt, fiskeri og alle de fantastiske oplevelser, som man kan få i den danske natur.

BlivNaturligvis-formidlerne arbejder alle på frivillig basis og kan byde ind med alt fra en fisketur til et besøg af en jæger, der kommer forbi med sin jagthund og en håndfuld fasaner. Formidlerne kan kontaktes direkte på denne her side.

Og bukken i Bidstrup skovene? Den fik vi ikke ram på i år. Sådan er det at gå på jagt - man kan ikke være heldig hver gang. Det er en del af det barske men vidunderlige jægerliv, og selv uden kød på bålet har de primitive dage dybt inde i skoven stadig været en uforglemmelig oplevelse.