Offentliggjort den: 07. juni 2021

Kristian blev verdensmester

Forbundsmesterskaberne i kombineret jægerskydning er vokset; nu er også buen kommet med som våbentype, og det gav den første søndag i juni ekstra kolorit blandt skytterne – både dem med og dem uden buecertifikat.

Tekst og Foto: Max Steinar

To discipliner med haglgeværer, to med riffel. Sådan har formlen for kombineret jægerskydning været altid. Så nyskabelsen i år var at betragte som et forsøg – og det blev med heldigt og positivt udfald, for buen blev generelt godt modtaget blandt de ”våben-garvede” jægere på Herning Jagt Center i Ørre, der i weekenden var det traditionelle centrum for mesterskabet. Godt nok hørte Jægers udsendte spredte og lettere humoristiske kommentarer om, at hvorfor dog gå tilbage til stenalderens værktøj.

Men på den anden side, så var der alligevel tre deltagere, som IKKE havde buecertifikat, der valgte at prøve kræfter med Robin Hoods yndlingsvåben – og én af disse, Kristian Vestbjerg Lassen, endte søreme med at vinde hvad der har fået navnet ”Jægertriathlon”, altså de fire discipliner med hagl og kugle, samt resultatet med buen lagt oven i. Og nummer tre var også en ikke-buejæger, nemlig Jan Nørby Schmidt (hertil kom ni deltagere med buecertifikat). De brugte begge den samme lånte bue, men den passede dårligt til Jan, hvilket han tog med godt humør. Han blev så grebet oven på oplevelsen med at skyde til de opstillede 3D dyr, at han bagefter udbrød:

- Jeg vil gå en tur mere!

God forberedelse

Som et særkende for netop denne konkurrence, så har alle deltagerne mulighed for at deltage i en skemalagt træning lørdag. Hele to gange kan de afvikle præcis samme skydning som den ene gældende skydning om søndagen. Med hagl gælder det nordisk trap samt sporting. 25 duer i hver disciplin, og hver ramt due udløser fire point. Maksimum er altså 100 point pr. disciplin. Samme maksimum-score gælder også for begge riffeldiscipliner, så det samlede resultat altså kan blive 400 point (500 point, hvis buen disciplinen også tælles med).

På trapbanen var kastemaskinen indstillet – som noget nyt – til også at kaste lavt, og disse lave duer voldte mange af deltagerne problemer, fordi duerne normalt altid stiger i et eller andet omfang. Sporting er blevet meget populært, og der findes snart sagt ikke den skydebane med respekt for sig selv og banens omsætning, der ikke har fået sporting på programmet. Alle sportingbaner er forskellige i opbygningen, og derfor er det en stor fordel at have skudt nogle runder i Ørre inden konkurrencen om søndagen.

Lille ændring

For riflernes vedkommende, så skulle deltagerne skyde henholdsvis på løbende mål - elgbanen 100 meter – og samme afstand til DJ’s bukkeskive som fast mål. For bukken var der lavet en lille ændring. Hidtil har deltagerne skulle skyde fem skud liggende, tre skud knælende eller siddende, samt to stående. Det er nu ændret til fire liggende (høj skydestilling uden anlæg), tre knælende eller siddende, samt tre stående (uden anlæg). Dermed er konkurrencen blevet sværere, og at score 100 point – som er set nogle gange tidligere – er ikke længere en given sag for de bedste.

Lund sejrede

Vinder af seniorklassen (i lighed med 2019, da konkurrencen sidst blev afholdt) og stævnet bedste skytte blev Flemming Lund i ret suveræn stil med 364 point mod Jørn Henrik Jensens 356 og førnævnte Kristian Vestbjerg Lassen med 348 point (mens også førnævnte Jan Nørby fik den utaknemmelige fjerdeplads med 346 point).

Formanden for DJ’s riffeludvalg, Per Henriksen, var lige så ubeskeden som i 2019 og genvandt veteranrækken med 336 point, og naturligvis ville Per også bide skeer med buen, hvilket gav ham 68 point og en samlet 5. plads i jægertriathlon.

Hos damerne var Marianne Rasmussen i sædvanlig knusende overlegen stil, og med sine 272 point var hun næsten 40 point foran sølvvinderen. Marianne har vundet damerækken hvert år siden hun stillede op første gang i 2013. Otte gange i træk står hendes navn på pokalen – enestående flot gået.

Havde der været fremmødt en juniorskytte, ville vedkommende have vundet rækken. Den var altså uden deltagere.

Nyskabelse

Danskerne bliver ældre og ældre, og således også jægerne. Til Danmarks Jægerforbunds mesterskabsskydning med haglgevær – det suverænt største FM – har der været en klasse for superveteraner i årevis. Nu er denne klasse også blevet indført i kombineret jægerskydning, og den mulighed var der kun én skytte, der havde sagt ja tak til, og derfor vandt Hans Jørgen Levesen guld. Til næste år får han benhård konkurrence, for den meget dygtige skytte, Aage Teglgaard, er på vej op i den klasse. Aage vandt bronze i veteranklassen i år, men i 2018 vandt han på tværs af alle klasser med 361 point.

Superveteranklassen er også indført i Nordisk Kombineret, som konkurrencen hedder, når den foregår mellem de fire skandinaviske lande, og det skal blive spændende at se, hvordan Aage Teglgaard klarer sig mod de andre ”gamle gubber” fra Norden, når konkurrencen løber af stablen i Finland i den første weekend i august.

Første verdensmester

Per Henriksen var en glad og tilfreds mand, erklærede han til sejrsceremonien: -vi har haft en fantastisk weekend, og vejret her søndag kunne ikke blive bedre, med kun en smule vind og et let skydække. Det viser resultaterne også, for det har været rigtig fin skydning.

Den travle ”praktiske gris” til dette såvel som så mange andre skydemesterskaber, DJ’s våbenkonsulent Nicholai Vigger Knudsen, fortalte dernæst, at han havde undersøgt sagen hos vore nordiske broderlande, og Danmark er det første land, der nu har holdt jægertriathlon over dåben.

- Derfor kan man sige, at Kristian faktisk er blevet den første verdensmester i denne disciplin, fastslog Nicholai Vigger, mens publikum brød ud i jubel.

Det er vist første gang, at en verdensmester er blevet kåret på HJC. Uofficielt, ganske vist. Til dig, der nu har fået blod på tanden, og vældig gerne vil prøve at deltage i denne superspændende og hyggelige weekend, så sæt kryds ved den første weekend i juni i 2022. Men pas på – det er stærkt afhængighedsskabende.