Offentliggjort den: 18. september 2021

Jægerforbund med sund økonomi

REPRÆSENTANTSKABSMØDE 2021: Covid-19 har været dårlig for mange ting, men ikke økonomien i Danmarks Jægerforbund. Omkostningerne er faldet, og det kan ses på bundlinjen i et solidt regnskab.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard
Foto: Jacob Munkholm Jensen

I det forgangne regnskabsår har Danmarks Jægerforbund klaret sig igennem bedre end forventet. Faktisk i omegnen af fire millioner kroner bedre. Og det er på trods af, at jægerforbundet i 2020 tabte udbuddet på vildtforvalteruddannelsen og fik reduceret støtten fra staten til markvildtsindsatsen med 3,5 mio. kr. De manglende indtægter og arbejdsopgaver har ført til tilpasninger i medarbejderstaben, så udgifter og indtægter har fulgtes ad.

Det var regnskabet på minussiden. På plussiden kan især nævnes lavere omkostninger:

- Jægerforbundet er jo skabt til at skabe aktivitet hele året i hele landet. Men på grund af coronaen er mange fysiske aktiviteter aflyst, og så mange arrangementer og møde som muligt har foregået online. Det har ganske enkelt haft den meget håndgribelige effekt, at vi har sparet i omegnen af 3,5 mio. kr. bare på møde- og rejseomkostninger, siger økonomichef i jægerforbundet Jens Kjær.

Danmarks Jægerforbunds egenkapital er derfor steget fra 48 mio. kr. i 2019 til 55 mio. kr. i 2020.

- Vi går ind i det næste regnskabsår med en sund økonomi, og så må bestyrelsen og repræsentantskabet vurderer, hvordan den øgede egenkapital skal forvaltes, siger Jens Kjær.