Offentliggjort den: 05. maj 2021

Hjælp skolen med at få jagt og natur på skoleskemaet

Har du børn eller børnebørn i skolealderen? Så kan du nu hjælpe deres natur/teknik-lærer med at krydre undervisningen med jagt, fiskeri og natur. Vi har klargjort et faktaark til læreren, som du kan downloade og sende til ham/hende, f.eks. via AULA.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jonas Nørregaard

Folkeskolerne er igen i fuld gang, og foråret byder på masser af muligheder for spændende undervisning, ikke mindst udenfor. Og hvad er mere naturligt for natur/teknik-lærerne rundt om på landets skoler end at sætte gang i et forløb om naturen, kulminerende med et besøg af en frivillig formidler fra projekt Bliv NaturligVis? De er bare nødt til at kende til muligheden – og her kan du hjælpe os.

Derfor: Hvis du har børn eller børnebørn i folkeskolen, har vi brug for din hjælp til at få deres natur/teknik-lærer i tale. Projekt Bliv NaturligVis er et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, støttet af Nordea-fonden, der arbejder for at udvikle børns naturforståelse og -identitet gennem formidling med jagt og lystfiskeri. Rygraden består af et korps af frivillige ildsjæle, der tager rundt på bl.a. skoler og laver spændende og vedkommende formidling for børnene.

Naturformidleren kan f.eks. indgå som en kulmination på lærerens undervisningsforløb, eller fungere som et spændende ”hands-on” afbræk med masser af historier om naturen, jagten og fiskeriet. Det er helt gratis, og der er ingen forpligtelser, sponsorer eller noget som helst andet at forholde sig til. Bliv NaturligVis tilbyder også gratis undervisningsmaterialer, målrettet både daginstitutioner og alle klassetrin i folkeskolen.

Alt hvad du skal gøre er at downloade og sende dette faktaark til dit barns natur/teknik lærer - f.eks. via AULA - med en velment opfordring til at prøve konceptet på dit barns skole. Det kan nemlig godt være vanskeligt for udenforstående at få lærerne i tale, og her kan du som forælder gøre en kæmpestor forskel.

Du kan læse mere om Bliv NaturligVis her og se kortet over formidlere rundt omkring i Danmark her.

På forhånd tak for hjælpen!