Offentliggjort den: 07. december 2020

TV2 viser udsendelse om giftdrab

TV2’s journalistiske program ’Gravergruppen’ forsøger at finde bagmændene bag giftdrabene af rovfugle i den danske natur. Det lykkes desværre kun delvist. Politikerne må på banen, mener DJ. Udsendelsen kan ses på TV2 Play.

Tekst: Torsten Lind Søndergaard

Jævnligt findes der forgiftede rovfugle rundt om i den danske natur, og i november blev den første mand dømt for at dræbe rovfugle med gift - desværre i forbindelse med udsætning af fasaner. Dommen var rystende mild på kun 40 dages betinget fængsel.

Nu har TV2 i en journalistisk udsendelse med navnet ’Gravergruppen’ forsøgt at komme dybere ned i sagerne om giftdrabene. Udsendelsen kan ses på TV2 Play

I programmet forsøger Journalisterne at finde frem til bagmændene bag giftdrabene, og det lykkes kun delvist via en anonym kilde, som angiveligt skulle være en tidligere skytteelev. Anonymiteten gør ham ikke til det mest troværdige vidne. Men budskabet fra kilden er under alle omstændigheder, at de steder, hvor han har været skytteelev i slutningen af 90-erne, blev der brugt gift.

Trist erkendelse
Selvom det er en trist erkendelse, så kan det desværre ikke benægtes, at visse sager med forgiftede rovfugle kan være forbundet med udsætning. Omfanget kender ingen.

Men i hver eneste sag om forgiftede rovfugle er det jagten og jægerne, som kommer under mistanke. Til stor skade for den folkelige opbakning til jagten og til den almindelige jæger.

- Det piner mig, at 99,99 procent af de danske jægere får blakket deres gode ry og rygte af de her giftsager. Det kan vi som jægerforbund, og jeg som formand, ikke leve med, siger Claus Lind Christensen, der er formand for Danmarks Jægerforbund.

- De her faunaforbrydelser bliver jo nærmest aldrig opklaret, og når de gør, så er straffen så lav, at man næsten tror, det er løgn, siger Claus Lind.

Alle med viden skal reagere
Han har derfor to opfordringer – én til jægerne og én til politikerne:

- Vi jæger må stå sammen imod det her uvæsen. Hvis vi nogensinde hører om, at nogen griber til ulovlige metoder, så skal vi reagere. Ingen må gå med viden om brug af gift uden at handle på det. Gerne ved at kontakte politiet, siger formanden.

Christiansborg må på banen
Hvilket fører til hans anden opfordring, nemlig den, at politikerne på Christiansborg må hjælpe med at få styrket indsatsen mod faunakriminalitet.

- Der skal flere ressourcer til efterforskning og bedre udnyttelse af strafferammen. Det er ikke kun naturen, der lider under de her faunaforbrydelser, det gør jægerstanden også. Det her uvæsen skal stoppes, siger Claus Lind Christensen.

Jægerforbundet har i oktober sammen med Dansk Skovforening, Landbrug & Fødevarer, Dansk Ornitologisk Forening, Danmarks Naturfredningsforening, Friluftsrådet og Dyrenes Beskyttelse sent en klar opfordring til miljøminister Lea Wermelin og justitsminister Nick Hækkerup om at kigge nærmere på hele området vedrørende faunakriminalitet.

- Jeg forventer, vi snart hører dem, siger Claus Lind Christensen.

Læs den fælles henvendelse til ministrene her