Offentliggjort den: 28. juli 2020

På jagt i Edens Have

Hvert år arrangerer projekt Bliv NaturligVis sommercamps for børn rundt om i landet. Projektet er en del af et samarbejde mellem Danmarks Jægerforbund og Danmarks Sportsfiskerforbund, og én af dette års sommerlejre foregik i Hellebæk Skov ved Ålsgårde.

Tekst og Foto: Johannes Bojesen

På shelterpladsen med det paradisiske navn ”Edens Have” blev der hygget, lært om naturen, tilberedt mad over bål, snittet pinde, gjort forsøg med fladfiskeri ved stranden og endelig var der også bukkejagt på programmet. Da Jæger kiggede forbi på dag to af de i alt tre dage, havde et hold på fire børn og en jæger netop bragt en nyskudt råbuk hjem til lejren.

Efter en kold nat i det fri og alt for lidt søvn, havde de søvndrukne unger været oppe halv fire, hvor der blev gaflet lidt gifler, før jagtens eventyr ventede ved solopgang. Børnene fulgtes i forskellige hold med ansatte fra Naturstyrelsen eller med lejrens voksne jægere. Alle havde set vildt og oplevet jagtens spænding i løbet af morgenen. Et hold var med på en spændende pyrsch mod en liggende buk, mens nogle grene spolerede skudmulighederne i en anden situation. Men heldigvis blev en buk leveret, selv om det også her var lige ved at gå galt, fortalte en af drengene, der var med:

- Den gøede og kom ud af krattet sammen med en hun, men den stod sådan her, og vendte røven til, så han ikke kunne skyde. Til sidst vendte den sig om, og da han skød, hoppede den op i luften!

Der blev blæst i jagthorn, og bagefter blev bukken brækket, mens Jørgen Westphael fra Hillerød Jagtforening pædagogisk fortalte om hjertet, milten, leveren, de fire maver, urinblæren og alt det andet, der er inden i sådan et dyr. Senere på dagen blev bukken forvandlet til lækre rådyrburgere.

En del af deltagerne havde forældre, der gik på jagt, men der var også børn med, der ikke havde fået jagt og fiskeri ind med modermælken. Hvert år afholder Bliv NaturligVis sommercamps rundt om i landet for de 8-13 årige. I oktober afholdes der efterårscamps for de lidt ældre børn. Bliv NaturligVis er støttet af Nordea-fonden.

Læs mere om projekt Bliv NaturligVis.