Offentliggjort den: 19. oktober 2020

Fugleinfluenza-fund bekymrer Fødevarestyrelsen

Fund af den højpatogene fugleinfluenza H5N8 i Rusland og Kasakhstan får nu Fødevarestyrelsen til at opfordre danskere, som finder døde ænder, svaner og kragefugle, til at give styrelsen et tip. Jægere opfordres til påpasselighed med hygiejnen.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Hvis du finder flere døde ænder, gæs, svaner eller måger på ét sted eller enkelte døde rovfugle eller kragefugle, så må du meget gerne melde det til Fødevarestyrelen.

Det skriver Fødevarestyrelsen i dag i en pressemeddelelse, efter at der er fundet flere døde vilde fugle med den højpatogene fugleinfluenza (H5N8) i Rusland og Kasakhstan. Fundene er sket i løbet af de seneste måneder, og selvom der ikke tidligere er rapporteret om smitte til mennesker, er sygdommen dødelig for f.eks. tamfugle.

Fødevarestyrelsen ser derfor med stor alvor på fundene. Sidst der blev fundet døde fugle med den samme form for fugleinfluenza i Rusland var i 2005 og 2016, og i begge tilfælde spredte epidemien sig til Danmark på få måneder. Derfor beder Styrelsen nu borgerne om hjælp, så myndighederne hurtigt kan reagere, hvos syddommen igen skulle komme til landet:

- Borgere som finder døde eller syge fugle i naturen, må meget gerne tippe Fødevarestyrelsen via app'en 'Fugleinfluenza Tip' eller vores hjemmeside. Helt konkret er vi interesserede i tip, hvis man finder flere døde ænder, gæs, svaner eller måger på ét sted. Eller enkelte døde rovfugle og kragefugle, siger Camilla Brasch Andersen, enhedschef i Fødevarestyrelsen.

Jægere skal være påpasselige med hygiejnen, når de har været på jagt, da de kan slæbe fugleinfluenza med hjem både på fodtøj, udstyr og med fuglevildt.

Hvis man holder høns, gæs eller ænder, bør man overholde de basale smittebeskyttende foranstaltninger, såsom skift og desinfektion af fodtøj, inden man går ind i sin hønsegård. Man bør også afskærme eller overdække hønsegården, så vilde fugle ikke kan lande blandt fjerkræet.

Kilde: Fødevarestyrelsen.dk