Offentliggjort den: 09. marts 2020

Kompetencer og netværk:
Bliv klogere på dig selv med DJ-lederuddannelsen

Med flere moduler hen over en enkelt weekend er det nu muligt at nå langt på kort tid i sin DJ-lederuddannelse. Og det er en populær (og ikke mindst gratis) mulighed for almen opkvalificering inden for en lang række emner. Vi tog en snak med en kursist, en underviser og en arrangør.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen
Foto: Jeanet Fraser, m.fl.

Kunne du tænke dig at blive endnu bedre til at arbejde med ledelse af frivillige - både i regi af jægerforbundet og andre steder? Så er Danmarks Jægerforbunds lederuddannelse helt sikkert noget for dig. Med uddannelsen får du både masser af ny viden, som du kan bruge overalt, og så styrker du ikke mindst dit jægernetværk.

Uddannelsen består af en række moduler (minimum 8 moduler), hvoraf de 3 er obligatoriske, mens andre kan tages uafhængigt og vælges alt efter interesse. Vælg f.eks. mellem pressehåndtering, mødeledelse, medlemsfastholdelse og hvervning, konflikthåndtering, strategisk udvikling af jagtforening og bestyrelsesarbejde. For blot at nævne nogle af modulerne.

31 jægere på tre dages højskole

I slutningen af februar afholdt jægerforbundet sit første internat-kursus i Præstø på Sjælland. Rammen var Idrætshøjskolen Bosei, hvor 31 kursister over tre dage boede, spiste og blev undervist - alt sammen ganske gratis. Det eneste der forventedes af dem var interesse for at lære nyt. Og det havde de alle!

Én af den var Jeanet Fraser. Hun startede på grundmodulet tilbage i februar sidste år, og afsluttede sin lederuddannelse i Præstø, præcis et år senere.

- Jeg har altid haft en drøm om en uddannelse indenfor ledelse, men tiden har ikke rigtig været til det. Da jeg så blev jæger tilbage i 2017, begyndte alt at gå stærkt, og lige pludselig dukkede chancen bare op. En bekendt på skydebanen i Hoven Jagtforening nævnte, at DJ netop havde lanceret en lederuddannelse, fortæller Jeanet Fraser.

I løbet af sin uddannelse har hun gennemført i alt 10 moduler, men i princippet er hun velkommen til at fortsætte med alle de moduler, hun har lyst til. Også selvom hendes uddannelse nu officielt er afsluttet. Den nye viden forventer hun at bruge i sit daglige arbejde i jagtforeningen:

- Jeg føler mig mere tryg i forhold til at "vise vejen" for folk - nye medlemmer som gamle. Vi er alle forskellige - også som ledere, med hver vores styrke løfter vi i samlet flok, forklarer den nybagte DJ-leder.

Fra kursist til underviser: En super god oplevelse

Underviserne på de forskellige moduler hentes primært fra DJ-administrationen på Kalø og blandt frivillige ledere i organisationen. Blandt dem, som var med i Præstø, er den nyansatte jagthundekonsulent Ove Dam Hedegaard, som for kort tid siden selv afsluttede sin DJ-lederuddannelse. I Præstø fik han sin ilddåb på den anden side af kateteret, hvor han underviste i konflikthåndtering. Et område, han også tidligere har arbejdet med professionelt.

- Det var en super god oplevelse, fordi kursisterne spillede med. Man mærker virkelig fællesskabet og samspillet, og det er også noget, jeg husker fra min egen tid som kursist. Men man mærker det endnu mere intenst som underviser, fortæller Ove Dam Hedegaard.

For Oves vedkommende tog han i sin tid selv uddannelsen på grund af nysgerrighed og for at blive klogere.

- Det, at arbejde med frivillige er noget helt specielt, forklarer han, som nu rejser rundt til jagtforeninger over hele landet i sit arbejde som jagthundekonsulent.

Et fælles sprog i jagtforeningen

Charlotte Bak er formand for Lammefjordens Jagtforening og uddannelseskoordinator i kreds 7. Det er hende, der har stået for alt det praktiske mellem idrætshøjskolen i Præstø og jægerforbundet. I hendes jagtforening har hele bestyrelsen valgt at tage lederuddannelsen, fortæller hun.

- Det styrker foreningen rigtig meget, bl.a. fordi det giver os et fælles sprog, både i forhold til bestyrelsesarbejdet, strategier mv. Så det giver bare så god mening. Undervejs i uddannelsen opbygger man også et utrolig stærkt netværk på tværs af landet. Det er fantastisk at møde folk, man ellers aldrig ville være kommet i kontakt med, siger Charlotte Bak.

Kompetente undervisere og social hygge

Udover Præstø har forbundet afholdt internatmodul på Kalø i Jylland. Som centralt beliggende midt på Sjælland er Idrætshøjskolen Bosei oplagt, og de to lokationer supplerer hinanden godt, rent geografisk.

- Så vi regner med at bruge Præstø igen. Der var lækker mad og gode procesøl, lyder det fra Charlotte Bak.

Hun suppleres af Jeanet Fraser:

- Der har ikke været en finger at sætte på det faglige indhold. Som undervisere har man valgt nogle enormt kompetente mennesker - den ild, de har i øjnene, må de aldrig slippe. Og det gælder på alle moduler, siger hun.

Også det sociale element beskriver hun som i top:

- Her bestemmer man helt selv hvor vildt det skal gå for sig, da ingen ser noget underligt i at krybe tidligt til køjs. Der er plads til alle.

Så alt i alt en yderst positiv oplevelse for både kursister, undervisere og arrangører. Alle medlemmer af Danmarks Jægerforbund kan deltage, og det er - som sagt - ganske gratis.