Offentliggjort den: 12. juni 2019

Sangfugles reder er særligt sårbare overfor husskader

Britisk undersøgelse afslører en række faktorer, der forårsager variation i prædation, foretaget af husskader på sangfugle i landbrugslandet. Men ikke alle husskader er lige aktive. Det skriver Game & Wildlife Conservation Trust.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Forskere fra University of Exeter og Game & Wildlife Conservation Trust (GWCT) placerede 460 kunstige reder på landbrugsjord i det engelske distrikt Warwickshire for at studere rovdyrs adfærd. Her fandt de, at husskader med en besøgsfrekvens på 70 procent var det mest almindelige rovdyr i rederne.

Især reder inden for husskadernes yngleterritorier blev ofte røvet, specielt sidst på sæsonen, hvor husskaderne selv havde unger. Desuden var der nogle områder, der blev udsat for betydelig højere grad af rederøveri end andre. Resultaterne af undersøgelsen kommer midt i en kontrovers over reglerne for, hvilke fuglearter der må jages med henblik på at beskytte vilde fugle, afgrøder og husdyr.

- Denne undersøgelse tyder på, at selvom de fleste rederøvere er husskader, så er det ikke alle husskader der er rederøvere. Den fremtidige udfordring er at identificere problemindividerne og fjerne dem, siger dr. Joah Madden fra University of Exeter til GWCT.

Dr. Rufus Sage, som er leder af lowland gamebird research på GWCT, er enig:

- Resultaterne tyder på, at ikke alle husskader er lige aktive rederøvere. Fjernelse af prædatorerne kan være mere effektiv, hvis man retter opmærksomheden mod de mest aktive skader på de steder, hvor prædationsraterne er højest.

Tom Streeter, formand for miljøorganisationen SongBird Survival, som bestilte forskningsprojektet, er glad for at have sponsoreret det, han betegner som vigtig og rettidig forskning:

- Vi er meget bekymrede over de signifikante negative virkninger, som store mængder af kragefugle kan have på sangfuglebestanden, og denne undersøgelse hjælper yderligere på vores forståelse af den trussel, som nogle rovdyr udgør.

Desuden vil undersøgelsen hjælpe til bedre information i forbindelse med den kommende gennemgang af licenser, som skal finde sted i løbet af i år af både Natural England og Scottish National Heritage.

Læs mere om undersøgelsen:

”Predation of artificial nests in UK farmland by magpies (Pica pica): interacting environmental, temporal, and social factors influence a nest’s risk”.