Offentliggjort den: 29. oktober 2019

"Naturvejledning som ressource"

Sådan lød overskriften, da Naturvejlederforeningen inviterede til udviklingskonference i sidste uge. Jægerforbundet var med i diskussionerne om fremtidens naturformidling – ikke mindst med afsæt i projekt Bliv NaturligVis med fokus på børn og unge.

Tekst: Jacob Munkholm Jensen

Naturvejledning handler ikke kun om børn, biller og bålmad! På Naturvejlederforeningens udviklingskonference med overskriften "Naturvejledning som ressource" deltog et bredt felt af personligt inviterede deltagere fra centrale organisationer, der kan bidrage til at styrke naturvejledningen i Danmark.

Naturvejlederforeningen er en interesseorganisation med ca. 420 medlemmer, der arbejder med naturvejledning i Danmark. Foreningen repræsenter en bred vifte af faglighed, målgrupper og arbejdsområder.

Engagement, vidensformidling og dialog

Fra jægerforbundet deltog således jagtfaglig chef Niels Søndergaard og projektleder i projekt Bliv Naturligvis Franz Holmberg. Et led i konference var at give input til fremtidens udvikling af naturvejledningen.

Jægerforbundets udsendte oplevede en dag med masser af engagement, god vidensformidling og dialog om naturvejledning:

- Kompetent og langsigtet naturvejledning er uhyre vigtig for beskyttelsen at naturen, miljøet og vores sundhed. Benyttes naturen bæredygtig igennem f.eks. jagt, skaber det den nødvendige forståelse for - og beskyttelse af - naturen. For det handler om at bruge naturen bæredygtigt, uanset om det drejer sig om jagt, vandre- og svampeture, motion eller cykling på MTB, siger Niels Søndergaard.

Bliv NaturligVis rammer spot-on

Danmarks Jægerforbund driver, i samarbejde med Danmarks Sportsfiskerforbund, projektet Bliv NaturligVis, som netop omhandler naturvejledning i øjenhøjde med børn og unge. Et projekt, som rammer spot-on i moderne naturformidling. Det er et gratis formidlingstilbud om jagt og lystfiskeri til skoler, daginstitutioner, SFO’er, spejdertrupper og andre fritidsorganisationer, og som bygger på et landsdækkende netværk af frivillige formidlere.

Bliv NaturligVis er støttet af Nordea-fonden.

Og netop børnene og de unge var blandt konferencens temaer, idet alt for mange 15-18-årige ikke lever op til sundhedsstyrelsens anbefalinger om daglig motion.

- Den vigtigste pointe jeg tog med fra konferencen, var et oplæg om naturvejledning og folkesundhed ved Peter Bentsen, professor ved Steno Diabetes Center Copenhagen. Kan vi gøre en mor sund ved at lære hende at bruge naturen og have det som kompetence at komme derud, kan det have en positiv afsmittende effekt for en hel kommende familie, fortæller Franz Holmberg fra Bliv NaturligVis-projektet.

Pointer går videre til Strategiplan 2025

I det hele taget vidnede konferencens program om stor spændvidde, som tjente til inspiration og gode drøftelser om ideer til nye partnerskaber, arbejdsmetoder og anbefalinger til fremtidens naturvejledning.

Dagens pointer indgik i Naturvejlederforeningens arbejde med at udforme en Strategiplan 2025. Udviklingskonferencen blev afholdt i Nordea-fondens lokaler i København.