Offentliggjort den: 12. marts 2019

Kredsmøde: Skydebaner og struktur i skudlinjen

Miljøudfordringerne fyldte godt på årets kredsmøde i Kreds 7.

Tekst: Johannes Bojesen. Foto: Johannes Bojesen

Smukke toner fra Jagthornsblæserne Greve pustede liv i Kreds 7's årlige møde, før kredsformand Ole Jervin bød velkommen. I sin beretning gennemgik han status for stort som småt i kredsen og takkede de altid behjælpelige medarbejdere i DJ. Der blev opfordret til at vi taler ordentligt til hinanden, og husket på, at det skal være sjovt at være tillidsrepræsentant i Danmarks Jægerforbund.

Fokus på skydebaner

Miljø var igen i år et vigtig punkt i hovedbestyrelsesmedlem Marie-Louise Achton-Lyngs indlæg. Skydebaner skal være i fokus og være bæredygtige, og det skal I hjælpe os med! Lød det henvendt til forsamlingen.

– Og så er bly i riffelammunition fortid! Alternativerne er der, så der er ingen undskyldning for at vente, fortsatte hun.

Flere i salen mente, at bly fra riffelpatroner ikke udgør det store miljøproblem, men svaret var, at der er tale om blyforurening i vildtkødet, der jo er menneskeføde.

Marie-Louise Achton-Lyng og Klaus Hjelm modtog DJs aktivitetstegn for deres arbejde med at finde løsninger på skydebaneudfordringerne.

Arbejder på ny struktur

Hos formand for Danmarks Jægerforbund Claus Lind Christensen fyldte arbejdet med forbundets nye struktur meget, og han opfordrede til at indsende forslag og til at tænke modigt og se langt. Stina Kauffmann fra kredsens strukturudvalg fortalte lidt om arbejdet og forsikrede, at udvalgene arbejder uafhængigt at DJ-ledelsen:

– Der er ikke noget færdigt forslag endnu og derfor heller ikke grund til at være negative.

Flere mødedeltagere var nemlig frustrerede over, at der ikke var blevet sagt noget reelt om fremtidsplanerne og at de ikke havde nogen mulighed for at forberede sig før strukturmødet i efteråret 2018:

– Der snakkes om struktur, men vi aner ikke, hvad vi snakker om, sagde Per West fra Slangerup Jagtforening.

Arv fra afdød jæger

I sit indlæg om forbundets økonomi kunne direktør Michael Stevns berette, at en afdød jæger fra Brønderslev havde testamenteret 2,2 millioner kroner til Danmarks Jægerforbund. Den ældre mand havde ikke en gang været medlem af forbundet men blot læst Jæger på sit lokale bibliotek! Derudover hørte vi om en solid økonomi med voksende egenkapital.

I forbindelse med de forskellige koordinatorers indlæg, sagde riffelkoordinator Max Elbæk, at fremtiden i et stadig tættere bebygget landskab er færre, større og indendørs skydeanlæg:

– Har I set alt det, der bliver bygget lige op af KFKs skydebaner på Amager? Tror I KFK får lov at fortsætte som før, spurgte han retorisk.

Hans-Henrik Madsen fra Vestsjællands jagtforening tog mod mødets afslutning ordet med en opfordring til at undlade billeder på sociale medier med jægere, der drikker alkohol og til ikke at smide vildtaffald på steder, hvor folk ser det.

Vildtkød på plejehjem

Endelig fortalte Kirstens Skovsby fra Asminderød Grønholt Jagtforening på falderebet en anekdote fra hendes arbejde med at levere mad til plejehjem. Man havde spurgt beboerne hvad de helst ville have, og valget faldt på haresteg.

Den gode, gammeldags mad ledsaget af en lækker sovs med bøgehatte, bragte masser af minder og historier frem, og der blev taget så godt fra, at plejepersonalet af helbredsmæssige grunde måtte stoppe måltidet for en ældre landmand – efter den fjerde portion!

Formand og direktør modtog blomster … til deres tålmodige ægtefæller.